Potträning vs. bebis på potta

Många som besöker min blogg har sökt på potträning och bebis på potta osv i sökmotorer. Potträning är nog ingen lätt grej, så jag kan förstå att vissa försöker leta tips på internet. Mitt enda tips till er, eftersom jag är mycket liten erfarenhet av potträning av 2-3-4åringar, är att till eventuella kommande barn: börja tidigare! Det är inte konstigt att det ibland går dåligt med potträning av 2-3åringar eftersom barnet lärt sig att man är duktig om man bajsar och kissar i blöjan och helt plötsligt så är det inte bra längre. Förvirring och irritation uppstår.

Jag har skrivit tidigare om EC, dvs. bebis på potta (/över handfat/toa), så ni får gärna läsa det inlägget (https://hippiemamman.wordpress.com/2008/03/19/baby-pa-potta/).

Här tänkte jag ta upp några vanliga argument med svar.

– Men barnen måste ju få vara barn! Det är det naturliga!
Men vad är det som är att vara barn med att bajsa på sig? Att gå runt med en portabel toalett runt baken? Blöja må vara det vanligaste i Sverige, men det betyder inte att det är naturligt för barn. Kineser, många afrikaner och mellanösternbor använder inte blöjor alls, utan kör hardcore-EC från start.

– Det verkar vara så jobbigt att lära barnet detta!
Om man startar innan 6 månader så behöver man inte ”lära” bebisen något eftersom det är det naturliga för barnet. Om man håller det över en potta eller toa/handfat så gör det sina behov under förutsättningen att det är nödigt. Det som kan vara klurigt är att som förälder lära sig att förstå när barnet vill gå. Men man kan även köra rutinpottning vilket innebär att man tar med barnet till pottan när det vaknat, när det ätit och när det varit utomhus och kommit in (vilka ofta sammanfaller med när barnet är nödigt). Många föräldrar märker att barnet gör speciella rörelser eller ljud när det är dags. Vissa blir kinkiga, andra skruvar på sig, krystar eller skriker till.

-Det verkar vara jobbigt att ränna till toan hela tiden!
Inte jobbigare än att byta blöjan efteråt! Man måste ju ändå dit. Man behöver ju inte försöka fånga upp varenda kisskvätt heller, utan man kan koncentrera sig på bajs om man vill.

En fördel med pottning är att det blir mycket enklare att rengöra barnet innan (eventuell) ny blöja ska på. Istället för att torka massa kladd kan man torka lite som man torkar sig själv efter toabesök.

En annan fördel är att det går åt färre blöjor, vilket sparar både pengar och miljö.

Vissa undrar om man är en sämre förälder om man inte orkar med att potta sin bebis. Nä, det är klart att man inte är! Jag tycker inte att EC är ett måste och att man är dum om man inte gör det. Men man gör sitt barn och sig själv en tjänst genom att slippa den (för många) jobbiga potträningen och man slipper söka om det på Google och traggla sig in på min blogg för att inse att jag inte har några tips… 😉 

 

En kommentar till Potträning vs. bebis på potta

