Femminutersmetoden är våld

Femminutersmetoden är en vanlig så kallad sömnmetod för bebisar och småbarn (som om bebisar till skillnad från vuxna skulle fungera likadant och alltid reagera likadant när man sätter in en metod för att få dem att somna, läs mer i Sömnproblem?). Jag tycker att femminutersmetoden är helt förkastlig och att den går emot alla naturliga instinkter både hos barnet och föräldern (se mer i mitt inlägg Stenåldersbebisar och trygghet ). I Mirandas blogg skriver hon om att 5-minutersmetoden är våld.

I ett annat inlägg berättar jag mer om varför femminutersmetoden kan skada ditt barn för livet. Att knäcka sitt barnets tillit och trygghet genom denna metod kan göra att barnet får stora problem med att ha en varaktig kärleksrelation i vuxen ålder.

visslan på Sjalbarn.se gjorde en bra jämförelse som de föräldrar som inte är så bra på att sätta sig in i hur barnen känner sig bör ta del av:

”Jag undrar alltid hur de föräldrar som praktiserar dessa metoder själva skulle uppleva att bli behandlade så. Tänk dig följande scenario:
Du ligger hjälplös i en säng på t.ex. ett sjukhus.
Något händer, du kanske får ont och vill ha smärtstillande.
Du ringer på klockan.
Inget händer.
Du ringer igen och fortsätter ringa i flera minuter
Slutligen kommer någon in.
Du öppnar munnen för att säga något, men istället kastar sköterskan en packe tidningar i din famn och går ut.
(Kanske hon t.o.m. släcker lampan.)

Jag kan mycket väl tänka mig att det är så ett barn upplever den sk femminutersmetoden eller liknande. Total frustration!”

Barnläkare menar att femminutersmetoden strider mot FNs barnkonvention. Läs mer här: http://amningsbloggen.blogspot.com/2009/03/barnlakare-menar-att-femminutersmetoden.html samt här: http://larsh.wordpress.com/2009/03/06/femminutersmetoden-en-form-av-timeout/

En bättre väg att gå vid sömnproblem är att använda sig av t ex ”Somna utan gråt”-modellen (ingen metod) eller ”No cry sleep solution” som den kallas på engelska. Elizabeth Pantley har skrivit böcker i ämnet. De rekommenderas varmt!

8 kommentarer till Femminutersmetoden är våld

  1. viktoria skriver:

    Alla barn är olika så är det bara. jag har en pojk på 4 månader han sover 9- 12 timmar per natt. har gjort sen han föddes, han måste ha sin gosefilt bara.

    Gilla

  2. hippiemamman skriver:

    Det är ju skönt för er att det funkar så bra med sömnen!

    Men 5-minutersmetoden är ju fortfarande ytterst sällan en bra metod att ta till tycker jag.

    Gilla

  3. […] 5-minutersmetoden är våld 280 visningar […]

    Gilla

  4. Magda skriver:

    Jag tycker inte att man kan se på det svart eller vitt! Sömn ÄR ett problem i många familjer och en ”metod” tex 5 minuters kan vara räddningen för dem. Om du är nöjd med ditt barn och dess sömn så är det väl jättebra men… varför kasta skit på dem som väljer en annan metod än din? DET är brist på empati tycker jag- en hippiemamma borde veta bättre!

    En till sak att tänka på: BVC rekommenderar 5 minutersmetoden vid sömnproblem

    Hälsningar

    Magda (som inte söver barn med 5 min.met men heller inte dömer ut dem som gör det)

    Gilla

  5. hippiemamman skriver:

    Jag dömer ut 5-minutersmetoden eftersom jag anser att det är en form av barnmisshandel. Jag skriver inte sådana här hårda saker om föräldrar som t ex ger sina ettåringar godis, de som väljer bort amning av bekvämlighetsskäl, de som inte samsover och andra saker som jag själv inte tycker är så käckt, men när det handlar om sådana här allvarliga saker då känner jag att jag vill gå in och skriva samt lägga ut länkar till intressanta artiklar.

    Jag ser inte 5-minutersmetoden som en bagatell, som ett val precis som alla andra, utan just 5-minutersmetoden tycker jag är hemsk och den vill jag varna för.

    Många söker på 5-minutersmetoden på google och hamnar på min blogg och jag vill gärna att de ska få se min och referensernas syn på saken innan de bestämmer sig för vad de ska göra.

    BVC ger för övrigt många föråldrade och rent utsagt dåliga och felaktiga råd så att de även snackar om 5-minutersmetoden förvånar mig inte. I förra veckan fick jag höra att bröstmjölk ger hål i tänderna (jag läser Amningsnytt som håller sig á jour med den senaste forskningen, vilket många bvc-sköterskor och tandläkare uppenbarligen inte gör?) och många bvc-sköterskor säger fortfarande att man ska/bör börja med smakportioner från 4 månader trots att rekommendationerna i Sverige sedan flera år är 6 månader.

    (Jag förstår inte riktigt vad hippie+mamma har med saken att göra? Menar du AP-mamma?)

    Gilla

  6. maria skriver:

    Änligen en vettig mamma som har samma åsikt som jag själv. Kanon bra att fler gör motstånd. Denna metod skulle jag också vilja lika vid våld. Är så glad över att någon annan tycker likadant. Har predikat sen 2003 att denna metod lär barnet att absolut inte lita på någon och speciellt inte mamma och pappa. Undra hur värdefullt det barnet kommer att känna sig. Man får ju hoppas att hjärnan glömmer då i så fall, men det gör den ju självklart inte. Ett stort tack!

    Gilla

  7. Maria skriver:

    Håller med fullständigt. Ofta hör man dessutom argumentet att ”det funkar för vissa” och att man därför inte ska dömma ut metoden, men det handlart ju inte om det. Metoden fyller säkert sitt syfte, att få ungen att somna och hålla käft till slut – utmattad, trött och skärrad av sin egen gråt, men visst är det barnmisshandel! Tack för en underbar blogg!

    Gilla

  8. […] Femminutersmetoden är våld […]

    Gilla

