Lyckligt föräldraskap

Hur blir man en lycklig småbarnsförälder?

Vi får väl börja med att klargöra vad lycka är och hur man är lycklig. För lycklig är inte något man blir av yttre ting utan något som man är genom att man uppskattar vad man har. När man njuter av varje ting/känsla/relation som gör en glad, då först kan man bli lycklig. Man måste alltså vara nöjd i sin situation.

Hur blir man då en lycklig småbarnsförälder? Ja, det är således samma sak där. Man måste vara nöjd med sitt liv som förälder. Inte för att det alltid är så lätt när barnet angriper kattmatskålen för fjortonde gången samma dag (upplevde jag igår), när barnet ylar och gnäller, går igenom sina utvecklingsperioder, vägrar somna utan vill leka vid läggdags och så vidare. Men allt handlar om förväntningar.

Jag upplever mina första 10 månader som förälder som att det har varit lätt. Det har varit enkelt att vara förälder. Molly är inte jobbig, ingenting i föräldraskapet har varit särskilt ansträngande, mer än just tillfälligt. Klart att vissa saker har varit jobbiga, men allt jobbigt har gått över inom några minuter eller dagar. Jag tycker inte att omställningen blev så stor vid födseln (omställningen gjorde jag i själva verket i huvudet två år tidigare då jag bestämde mig för att jag ville ha barn). Det enda som jag tycker har varit lite mer ansträngande än annat är de få saker som jag inte var beredd på. Det som jag inte förväntade mig. (t ex att det är så jobbigt att ha ständig jour och nästan-helamma-i-10-månader-och-vara-enda-källan-till-mat-och-tröst nästan – detta är ju inget jättevanligt som man ofta hör om).

Jag läste många gravid- och föräldraböcker när jag blev gravid, ja, jag läste faktiskt böcker redan innan jag blev gravid. Jag läste på forum, jag pratade med folk, jag tog reda hur det var att vara förälder. Jag måste säga att det faktiskt är ganska mycket som jag tänkt mig, bara lite lättare (folk är bra på att dra upp skräckhistorier samt att man som människa ofta adderar alla jobbiga saker som man hört från många olika personer och tror att det är normalt att uppleva som en person). Jag tror att min dotter Molly är en rätt schysst unge, men hon är så klart jobbig på vissa sätt, precis som alla andras ungar. Jag tror varken hon är lättare eller svårare egentligen.

Varför jag upplever det hela som lätt är nog för att jag haft förväntningar på att det skulle kunna bli mycket svårare. Jag hade förväntat mig kolik i 3 månader, att inte få sova på nätterna och behöva sova igen hela dagarna, att jag skulle ha noll fritid och att Mollan bara skulle vara jättejobbig och störig. Ja, jag var väl lite pessimistisk, men samtidigt så kunde det ju nästan bara bli bättre. Nu menar jag inte att man ska ställa in sig på att det blir jobbigt, utan snarare att man ska förvänta sig att det kan bli jobbigt. För annars blir det nästan en självuppfyllande profetia.

Nu återgår vi till det där med lyckan igen. Hur blir man en lycklig förälder?

Jo, man gläds åt att ens barn somnar ammandes i ens säng istället för att förvänta sig att barnet ska somna själv i spjälsäng i eget rum. Man gläds åt varje TV-program man får se utan att bli störd mer än 3 ggr… Man gläds åt att barnet smakade tre skedar, även fast det inte åt upp hela burken.

Sedan gläds man givetvis åt alla positiva saker som gurglande skratt, roliga danser, nya ord och pussar och sånt, men det är väl självklart att man gläds åt det? Det är lite svårare att glädjas åt det som inte är perfekt. Men det går absolut!

Ta ner era höga förväntningar på barnen! Gläds åt det lilla och låt saker komma i sin egen takt. Tids nog somnar barnen själva, slutar med blöja, slutar gnälla när du ser på film, slutar riva ner böckerna ur bokhyllan och slutar vilja amma varje halvtimme.

Det må vara jobbigt i stunden, men det blir inte jobbigare än vad man som förälder gör det.

Läs Mirandas blogginlägg om vad man kan förvänta sig av bebisar: http://mirandashave.blogspot.com/2008/07/ngra-tips-fr-bekvma-smbarnsfrldrar.html

Ställ in dig på rätt saker och bli en lycklig förälder.

Kommentarer inaktiverade.

