Långtidsamma och slipp bröstcancer?

Var nionde kvinna i Sverige får bröstcancer (enligt Nyheterna på TV4).

Göran Burenhult skriver i sin bok ”Det ofullkomliga djuret – kropp, själ och livsstil i ett evolutionärt perspektiv” (2002) att vår moderna livsstil har bidragit till några av våra vanligaste folksjukdomar, nämligen bröstcancer och livmoderhalscancer. Någon timme efter jag läst detta samt förklaringen till det, såg jag alltså ett inslag på nyheterna om att risken att få dessa två slags cancersorter ökar om man har få barn, väntar länge med att få barn, kommer in i klimakteriet sent samt har en tidig mensdebut. Nyheterna redogjorde dock inte för varför dessa faktorer påverkar att det skett en sådan dramatisk ökning av bröstcancer de senaste fyrtio åren. Månaden till ära (Rosa Bandets oktober) tänkte jag ta upp Göran Burenhults förklaring här.

Bröstcancer och livmoderhalscancer förekommer enligt Burenhult inte alls hos kvinnor i traditionella kulturer och det har uppstått först på senare tid i de västerländska samhällena på grund av vår moderna livsstil kring barnafödande. Människan är i själva verket inte gjord för att ha fler än omkring tio-femton menstruationer och ägglossningscykler. I dagsläget har kvinnorna i de västerländska samhällena omkring trehundrafemtio stycken, vilket alltså är trettio gånger så många. Biologiskt och evolutionärt är detta avvikande, vilket ställer till med stora hormoniella problem för kvinnor. ”Menstruationscykeln orsakar mycket kraftiga svängningar i hormonkoncentrationen, och dessa växlingar medför cellförändringar i vävnaderna i bröst, livmoder och äggstockar. Mycket pekar alltså på att ju fler menstruationscykler en kvinna har, desto större är risken att hon drabbas av cancer i reproduktionsorganen.” (Burenhult s. 42f)

Men hur är det då tänkt att man ska komma ner till tio-femton menstruationer under en fertil period? Hur mycket gravid kan man vara och hur många barn kan man egentligen få? Lösningen är tydligen långtidsamning, vilket biologiskt och historiskt sett har varit det naturliga. Det är evolutionärt fördelaktigt att kvinnan inte har flera små barn samtidigt (större chans att barnen överlever) och då är långtidsamningen ett naturligt preventivmedel på grund av att den hindrar ägglossningen. Att amma i 3-4 år har varit normen genom tiderna och är fortfarande normen i de traditionella samhällena i världen. Amning är ett bra preventivmedel (jag har för mig att om man ammar minst var fjärde timme dagtid samt var sjätte timme nattid så är man skyddad till 97%, vilket är lika säkert som…var det minipiller?) och det minskar alltså risken för bröstcancer och livmoderhalscancer.

Själv har jag inte haft mens på snart två år pga graviditet och amning och det är jag bara glad för. 😉 Men det kan nog finnas en bra poäng i att amma i flera år om man ser till hälsan. Något att fundera på kanske för alla dessa mammor som strävar efter att avvänja sin bebis redan vid 6-8 månaders ålder (trots att rekommendationerna säger att bröstmjölk ska utgöra basfödan barnets hela första år (men om bebisen själv inte vill så kan man inte göra så mycket så klart)) samt alla de som tycker att amning efter ett års ålder är äckligt och onaturligt.

3 kommentarer till Långtidsamma och slipp bröstcancer?

  1. helena maass skriver:

    Hej! Kolla in på http://www.wellwoman-europe.com där kan du läsa om hur man balanserar sina hormoner med naturligt progesteron+forskning kring kvinnors hormoner och hur vi skadats av miljögifter.

    Gilla

  2. Karin skriver:

    Spännande teorier! Det låter vettigt. Men jag undrar hur min kropp tänkte, jag fick tillbaka mensen 3 månader efter förlossningen och då helammade jag fortfarande. Minst var tredje timme på dagen, och var fjärde på natten om jag minns rätt. Tur att jag inte litade på amningen som preventivmetod…

    Gilla

  3. hippiemamman skriver:

    Karin: Nä, det är skumt! Det är verkligen ingen metod att lita på tyvärr. Kroppen verkar ju göra lite som den vill, även fast det verkar funka för många. 🙂 Själv fick jag min mens åter månaden efter att jag slutat amma helt, så där funkade det klockrent.

    Gilla

