Mina bästa bära barntips

Att bära barn i sele eller sjal är mysigt, bra för anknytningen och bekvämt om man jämför med framkomligheten hos en barnvagn. Jag tänkte dela med mig av några bra tips som kan vara bra att ha om man bär barn.

SKÖTVÄSKOR

Väska
I vanliga fall kanske man har alla sina saker i barnvagnen, men var ska man förvara dem när man bär? Om man bär på magen är ryggsäck ett bra och skonsamt alternativ för axlarna. Men om man bär omväxlande på mage och rygg eller enbart på rygg så är en axelremsväska ett bättre alternativ. Många sjalanvändare gillar Thaiväskor eller hammockväskor. Jag gillar min lilla men rymliga skötväska som jag justerar remmarna på. Långa remmar för att bära på ryggen/sidan när dottern sitter fram (remmen går runt om oss båda) och korta remmar för att ha den hängande fram när dottern sitter på ryggen (remmen går inte runt oss båda).

1906

Dramaten
Ibland har man tunga saker med sig och då kan en toppmatad väska på hjul vara ett bra alternativ. Idag är inte alla ”dramaten”-väskor skotskrutiga, utan de finns även i moderiktiga färger.

VINTERVÄDER

Tossor
Bebisar har tossor och barn har…skor? Utbudet på tossor för barn med en skostorlek över 20 är tyvärr magert, men det finns att få tag på om man är villig att betala lite extra. Annars kan man alltid sy själv.  Om man vet med sig att man inte kommer sätta ner sitt barn på marken så är tossor alltså ett mysigare alternativ till hårda skor när barnet inte har en varm åkpåse att åka i.

1164

Benvärmare
När barnet har skor kan det vara skönt att ha ett par benvärmare (om skorna inte har högt skaft). De är mycket enkla att sy. En fyrkant med kardborreband längs sidan.

1939

Bärjacka/poncho
När det blir kallare väder är det skönt med något varmt att dra om sig och sitt barn. Det finns flera typer av bärjackor och ponchos att köpa. Länkar till affärer på nätet finns i rutorna på www.sjalbarn.se/. På Sjalbarns forum kan man även läsa recensioner för att hitta sin favorit. Fördelen med bärjacka/poncho är att barnet inte behöver ha några extrakläder på sig förutom mössa och tossor/benvärmare och skor. Nackdelen är att jackan/ponchon kanske inte passar både mamma och pappa.

En bärjacka eller poncho är ganska dyr (men kan vara väl investerade pengar!). Ett billigare alternativ är att ta en stor pösig jacka som man kan knäppa runt sig och barnet i sjalen/selen. Sedan kan man klippa ett hål i ryggen, sy på kantband och sätta dit tryckknappar/dragkedja och så kan man bära på ryggen.

1580

1648

Bärskydd
En mer flexibel variant är att ha ett bärskydd. Även dessa kan man sy själv. Nackdelen är att ens jacka fortfarande kommer glappa utanpå bärskyddet (men det behöver inte vara ett problem).

Bärpanel
En ännu billigare variant är att sy en bärpanel till sin egen jacka som ska täcka glappet som blir på magen. Om man har dragkedja på jackan så hittar man en dragkedja som passar till jackan (dragkedjan ska vara lika lång som den panel man tänker sy (jackans nederkant upp till barnets nacke) och att min dragkedja är för lång fyller ingen direkt funktion, det bara blev så). Sedan mäter man hur stor panelen ska vara genom att ta mått på avståndet mellan jackans kanter när man har barnet på plats. Sedan fästes dragkedjan på var sida om skyddet så att man kan fästa panelen med jackans befintliga dragkedja. Nackdelen med en bärpanel är att det inte fungerar om man vill bära på ryggen (om man inte klipper hål i ryggen).

1937

1936

ÖVRIGT

Pillprylar
Om man har ett rastlöst barn kan några nyckelringar eller leksaker bindas fast på ett lämpligt ställe i selen eller fästas i sjalen. Då har barnet något att suga/bita/pilla på när det spritter i benen.

1910

4 Responses to Mina bästa bära barntips

  1. Gill skriver:

    Vilka bra tips du ger och vad duktig och påhittig du är.
    Tänker lite som du; varför slösa onödiga pengar när man kan göra mycket själv!
    Ska själv försöka ge mig på att sy en egen sit & carry.

    Gilla

  2. Ellinor skriver:

    Först och främst; Vilken oerhört bra och intressant blogg!

    Jag har ännu ett tips; att trä över ett ”dra-på-lakan” från IKEA, d.v.s ett lakan för spjälsäng med resår i kanerna över barnets knän, fötter, händer och huvud som heltäckande solskydd eller som ett extra lager kläder istället för att plocka ur och i barnet för att klä på det mer. Eller för att enkelt kunna klä av barnet i växlande temperaturer.

    Gilla

  3. Maria skriver:

    Åh, jag är så avundsjuk på alla er som har ungar som gillar att sitta i bärsjal! Innan jag fick barn trodde jag att det var en självklarhet att alla barn skulle gilla det, men min pojke hatar det verkligen. Och då har vi testat många olika, långsjalar, mei-tai etc… sjalexperter har visat oss hur… men icke! Han får panik av att sitta fast!

    Gilla

  4. […] Mina bästa bära barntips […]

    Gilla

