Spotify – musikoraklet

10 januari, 2009

Spotify är en ny bejublad musikfunktion/program/sajt (jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det). Man laddar ner en programdel och sedan är det bara till att börja lyssna på musik som strömmar över nätet. Där finns allt du kan tänka dig i musikväg (inte riktigt allt, men nära på), både kända och okända låtar. Om du söker på en artist får du fram låtar, album och även tips på musik i liknande stil. Man kan även lyssna på ”radio” där låtar blandas utifrån den mix av genrer som man själv klickat för. Bra skivor och låtar kan man spara länkar till i en playlist i ett bibliotek.

Jag har faktiskt slutat använda Winamp (åtminstone tillfälligt). Det finns inte längre något jättestort behov av att ladda ner musiken eftersom den finns där på datorn redan (det skulle vara till mp3-spelaren då). Vill jag lyssna på Abba? Ja, då är det bara att knattra in Abba och så kan jag inom någon sekund lyssna på ”Gimme! Gimme! Gimme!” och massvis med andra Abbalåtar. Jag kan även hitta covers på Abbalåtar.

Spotify är ett gigantiskt nätverk av musik. Det är oerhört dynamiskt, enkelt och smart. 

Jaha, hur kan det här vara gratis då? Jo, det kommer en liten reklamsnutt med typ två inslag med jämna mellanrum (det är för sällan för att man ska störa sig på det).

Spotifyägarna har skapat den ultimata hypen genom att man antingen måste betala för det eller bli inbjuden av en medlem som fått inbjudningar tilldelade sig, vilket jag har fått (genom bloggen och lite smörande ;-)).

Tycker du att Spotify verkar vara något för dig? Skriv då en liten kommentar till mig med den e-mailadress du vill använda så skickar jag en inbjudan så länge ”det finns i lager”. Jag vill passa på att uppmana mina trogna bloggläsare att slå till! Gillar ni musik så kommer ni nog att älska Spotify!

