”Misär” hemma hos familjen

11 januari, 2009

Just nu är det lite ansträngande att vara medlem i min familj. Min man verkar vara magsjuk, han mår illa, men lyckas inte kräkas även fast han försöker. Min dotter har ju öron- och lunginflammation, men det värsta verkar ha gått över. Hon är nu på fjärde behandlingsdagen och det går verkligen jättedåligt med medicinen (penicillin). I torsdags och fredags fick hon ner den, men igår och idag har hon kräkts upp den nästan lika ofta som hon fått ner den.

I går natt vid 5 vaknade vi av ett rejält hostande som följdes av kaskadkräkningar ut över halva sängen. Det var bröstmjölk och det var tacos. Jag tog med henne till badrummet och försökte tvätta av henne, men det luktade så illa att vi till slut blev tvungna att duscha. F fick röja i sängen och bädda om nästan allting. Sedan sade F att han också mådde illa och resten av natten låg jag och oroade mig över att de andra två skulle kräkas igen. Jag fick också fysiskt illamående pga denna oro.

På förmiddagen igår käktes hon över hela mig tre gånger (pga medicinen). Jag mådde illa halva natten och resten av dagen pga det. Jag tror inte det var min mage det var fel på, utan mer äckelkänslor som gjorde att jag mådde illa (jag har haft kräk- och illamåendefobi, men efter ett antal omgångar av magkatarr och nervositetskräkningar för några år sedan så har jag nu gått från att ha fobi med kraftig ångest till bara rädsla för illamående, ej för kräkningar). Det känns ganska meningslöst att försöka spruta i henne några milliliter av medicinen när hon i nästa andetag kräks ut den + bröstmjölk. Då är det bara att börja om igen. 😦

På grund av alla kräkningar så har tvättkorgarna varit överfulla och igår lyckades jag med konststycket att tvätta tre tvättmaskiner på en dag! Jag tvättade alltså hela min vakna tid, från ca 12.00 till 23.00. Idag ska jag köra ytterligare två tvättmaskiner. Alla diarrétygblöjor tar ju också sin plats i tvättkorgen. Suck.

Tur att jag inte mår illa idag i varje fall. Någon måste ju hålla ställningarna här hemma. Molly sover just nu, så jag får lite tid över…(till att tvätta, diska, städa och skriva blogg).

Molly har ätit dåligt igår. Dagarna innan har hon snuttat mest hela tiden, vilket innebär att jag har haft rejält överfulla bröst igår, i natt och idag. I natt åt hon faktiskt vid 00.30 och sen inte förrän vid 9.00!!! (tyvärr vaknade jag ytterligare 2-3 ggr under natten när hon pep till och försökte snutta, men vände sig om efter tre sekunder) Jag vet dock inte om det är bra, det kanske betyder att Molly matvägrat lite? Eller så sov hon väldigt bra? Vad vet jag? Det var ju skönt att slippa vara vaken i alla fall. Den senaste veckan har jag ju ägnat 2-3h per natt åt att amma, natta, bumpa rumpan, stoppa i suppar, ge vatten, torka kräk och jag vet inte vad. Att bara ligga och amma känns rätt lugnt i jämförelse. Ska inte klaga så mycket på det. Då behöver man ju inte tända lampan i alla fall…

Vad dåligt jag har sovit den senaste veckan! Men vad skönt att jag iaf fick möjlighet att sova i natt (nog för att jag inte lyckades sova på raken, men jag slapp ju ligga och amma).

Jag ska nog gå och väga Molly på bvc någon dag. Är lite orolig för att hon inte går upp i vikt som hon ska. När hon vägdes på sjukhuset häromdagen låg hon på nästan samma vikt som för tre månader sen (12,4 från 12,2). Men hon har ju varit sjuk nu. Ja, jag vet inte… Enligt kurvan i bvc-boken ska hon väga 13,5kg nu vid 15 månaders ålder och det gör hon inte. Tror hon väger 12,4kg. Då dippar alltså kurvan. :-/ Men jag ska gå och väga någon dag. Får ge henne mer mat nu när hon blir friskare.

Ja, det finns saker att klaga på och oroa sig för, men det är ingen fara med oss. Vi är väl precis som en vanlig småbarnsfamilj mitt i luftvägsinflammations- och magsjuketräsket. Det är bara till att göra det bästa av saken och tänka att det går över. Allt går över. 🙂

(det enda ”riktiga” problemet jag anser att vi har är att jag inte har något jobb. Men nu i veckan ska jag ta tag i det, för nu när äntligen alla helgerna över)

