Sluta amma?

17 januari, 2009

Nu sitter jag här mitt i natten. Jag kan inte sova, för jag är så arg och irriterad. Molly bara snuttar och snuttar. Jag orkar inte mer.

Jag hade tyckt att det varit käckt om Molly börjat äta hela portioner mat vid 6-8 månaders ålder som de flesta andra bebisar. Så kunde vi amma 2-3 ggr om dagen istället. Sen kunde hon amma typ en gång per natt max och somna om vi nattar henne och ligger bredvid. Men nä, Molly är nu 15 månader, hon ammar typ 8-10ggr per dag och 3-4 ggr per natt. Hon smakar lite mat och äter litegrann då och då, men det verkar inte vara för att det ska mätta utan för att det är gott. Efter en liten stund tröttnar hon och då vill hon amma istället.

Det hela är en kedja som jag inte vet hur jag ska bryta. Eller jo, det vet jag visst. Det hela heter att jag ska börja jobba och vara borta hela dagarna. Men det är ett tag kvar. Jag har fått en intervju nu, men om jag får det jobbet så lär det dröja 1-2 månader minst och det vet jag inte om jag pallar. Det går mig på nerverna allt mer nu.

För att jag ska få sova på nätterna så måste Molly lära sig att sluta snutta på mig. Dessutom måste hon bli mätt på kvällen. För att bli mätt så måste hon äta mat. För att äta mat måste hon sluta amma så ofta så att hon blir lite hungrigare och blir tvungen att äta mer mat. Ja, ni ser… Det går runt, runt, runt i en ond cirkel. Äta, inte amma, bli hungrig, inte snutta, sova på natten istället för snutta.

Men jag förstår henne. Det är ju mycket godare att amma en stund än att äta tråkig mat. Då får hon ju gosa också. För amma är verkligen det bästa hon vet. Hon skrattar av lycka när jag lyfter på tröjan.

Men jag är trött på det här nu. För det innebär ju att bara jag kan natta och jag måste natta om många gånger varje natt. Jag blir sned i kroppen av att ligga still så länge på raken när hon ska snutta. Hon bara ylar och gallskriker om jag vägrar.

Men imorgon ska jag nog vägra amma tror jag. I alla fall några gånger. För de gånger då jag varit borta några timmar så har hon ätit bra.

Ibland tänker jag att det lättaste är att vänta tills jag börjar jobba, för då kommer det falla sig naturligt. Men orkar vi vänta tills dess? Vi tjatar om detta dagligen.

Ibland är det så mysigt att amma och ibland hatar jag det. Jag hatar också att vara en elak mamma som vägrar sin dotter det bästa som finns. Men samtidigt så hatar jag att vakna varje timma på natten för att dottern ska få snutta sig till sömns. Jag hatar också att vägra tutten så att dottern gallskriker.

Jag vet inte hur jag ska gå till väga. Är det värt det att vara en hård mamma eller kommer dottern tappa förtroendet för mig helt?? Kommer jag att palla det ens? Ugh! Ibland önskar jag att mjölken bara kunde ta slut. Då kanske hon skulle tröttna. Eller så skulle hon inte det. Hon älskar ju att snutta.

 

*Dagen efter*

Idag har vi bestämt att vi ska försöka att dra ner ammandet till ett minimum (typ 1-2 ggr om dagen). Vi åt gemensam frukost och Mollan tryckte i sig både yoghurt+musli samt corn flakesflingor med god aptit. Sedan åkte vi till Universeum en stund och där åt hon en hel macka! Alltså en skiva med potatislimpa. Wow! Sedan åkte vi vidare ner till Nordstan och gick i lite affärer och då blev Mollan så hungrig att hon fick lov att amma några minuter (det kändes okej). Då hade det gått 5h sen hon ammade senast! Imponerad! Sen ammade hon några minuter när hon kom hem (försökte få henne trött). Nu har det gått 6,5h sen hon ammade i morse (en timme innan hon vaknade) och hon har alltså ammat vid två tillfällen med nån 40 minuters mellanrum. Det är bra jobbat. Ska se om jag kan få henne att somna nu när nästa sömntåg går. Hon var jättetrött men sen blev hon pigg igen när hon kom hem. Grr…

Men jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att det är nu som det är dags att dra ner på amningen. Hon är jätteintresserad av mat nu sedan några dagar och hon är inte sjuk längre. Det är ett bra tillfälle att köra hårt.

 

Utvärdering

Jag måste säga att dagen har varit en succé. Under fyra tillfällen har jag lyckats undvika amning genom att leka eller ge vanlig mat istället. Fem gånger har vi ammat varav tre gånger var för att natta. En gång var jag ofrivillig, men hon hade precis vaknat och var lite ledsen och det gick inte att undvika. Fem amningar på en dag (av 9 möjliga), det är bra jobbat det! Hon har satt i sig mycket mat idag. Jag är så glad! Nu ska vi bara få det att fortsätta så här så att vi kan dra ner på amningarna ännu mer. Extra stolt blev jag när hon åt en massa yoghurt med musli nu på kvällen. Trodde aldrig att hon skulle vilja ha med tanke på hur hon gnällde när jag inte drog upp tröjan, men istället satte hon i sig tre Molly-portioner (=1-1,5 dl totalt). Två gånger fick vi fylla på. Wow!

