Starta eget kanske?

22 januari, 2009

Jag funderar på att starta en liten minifirma till mina frilansprojekt eftersom det rullar in jobb hela tiden just nu. Jag håller på med designen till en ny webbplats som en personlig shoppare ska ha och nyss ringde hennes man och undrade om jag kunde göra hela eller delar av hans företags nya webbplats. Min mans jobbarkompis har ett litet företag som gör webbplatser och han skulle behöva någon som skriver texter. Han tyckte att jag kunde starta ett företag så att han kunde ta hjälp av mig ibland (han gör ett par sidor om året).

Jag har läst in mig lite på hur man startar en enskild näringsverksamhet och det var inte så krångligt som jag trodde. Jag kan ju grundläggande ekonomi från gymnasiet (gick specialutformade Affärsprogrammet  med ämnen som ekonomi, handel, småföretagande, administration och marknadsföring), men sen kanske inte just deklarationer är min starka sida…(jag har aldrig riktigt lärt mig det där) Men man kan ju alltid ha en revisor eller hyra in en ekonom som fixar deklarationen, avskrivningar och moms och sånt åt en.

Så nu är det bara den stora frågan kvar…

Vad ska företaget ha för namn?

Föräldraskap bra i karriären

22 januari, 2009

Läste en bra artikel om hur föräldraskapet gör en bättre på att bland annat hantera stress, konflikter och kaos på jobbet. Något som jag har märkt av är att jag har blivit ännu mer effektiv och rationell (är det möjligt? ;-)) sen jag blev förälder. Dessutom har jag taggat ner lite. Allt måste inte gå undan jämt utan jag är så illa tvungen att anpassa mig till andras hastighet. Jag som var mycket för listor och scheman innan har blivit än vassare på detta i vissa avseenden (som skötväskan och kvällsrutinen (numera räknar vi till fyra: tandborste, nattblöja, AD-droppar och pyjamas)) men mer easygoing i andra avseenden som t ex mat- och sovtider. Ibland måste man råplanera och ibland kan man bara följa flödet. Så nog har jag lärt mig mycket av att bli förälder.

http://www.aftonbladet.se/wendela/jobbet/article4105798.ab?service=print


