Molly djurälskare

27 januari, 2009

I söndags tog familjen en tur till Naturhistoriska museet för att titta på de uppstoppade djuren. Molly blev alldeles lyrisk och sprang runt och pekade och tjöt.

På vägen ut fick Molly två plastdjur till sitt stall. Hon hade lite svårt att välja eftersom det fanns så många fina, men till slut blev det en vit tigerunge och en räv. Hela vägen hem höll hon dem i händerna (hon vägrade ha armarna innanför jackan). Hon testade ”räv i håret” och ”tiger på axel”. Räven och tigern fick trampa runt på spårvagnens vägg och stå på en hylla på spårvagnen. Sedan testade hon även ”tiger kvarglömd på golvet på Åhléns”*, men då kände vi att nä, nu får det vara nog, nu åker vi hem.

(Molly är i en gnällperiod där hon oftast vägrar släppa föremål som hon fått tag på. Det är lite jobbigt eftersom favvoprylarna är min mobil samt bärbara telefonen)

134

*, men vi hämtade så klart tigern

Förskolepyssel

27 januari, 2009

På vår öppna förskola finns ett pysselrum där 2-5-åringarna brukar hänga. Men jag gillar ju också att pyssla och Molly gillar att (försöka) pussla (samma rum), så vi brukar också vara där ibland. Pedagogerna brukar ha ”veckans pyssel” och igår dekorerade jag och Molly nedanstående låda.

163

Arbetsfördelningen såg ut så här:

Jag: välja papper, klippa, klistra, vika, välja pärlor och limma fast dem.

Molly: Rafsa i papprena, tugga på (den lyckligtvis rena) limsvampen, försöka limma fast sina egna tröjärmar i bordet och ivrigt rafsa i pärllådan medan mamma väljer pärlor. (Molly var nog vid närmare eftertanke mest i vägen)

Men visst blev det fint! 😀 Tänk, om några år kommer Molly komma hem med egengjorda teckningar, broderade tavlor, smörknivar och julgranspynt. Det är mysigt med pyssel.


Snöbollen rullar

27 januari, 2009

Det händer mycket just nu. För hela min familj faktiskt! Mamma ska flytta ifrån sitt parhus i Biskopsgården till en villa i norra skärgården där hon ska bo med sin blivande sambo. Minsta syrran har efter några års funderingar på vad hon vill göra precis börjat på universitets socionomutbildning (och hon ska flytta med till skärgården). Mellansyrran har också tagit itu med att förändra sitt liv. Hon har grejat en finfin ny lägenhet nära centrum till sig och sin sambo, hon söker nya jobb för att komma bort från det lågavlönade livet som cafébiträde och barista och ska nog även söka in på mäklarprogrammet. Wow!

Själv söker jag jobb på ett mer pricksäkert (men mer tidsödande) sätt samtidigt som jag går i starta-eget-planer. Namnet (som jag grubblat över dag och natt i några dagar) verkar bli ”Okapi Text & Design” och jag kommer att fungera som en kommunikationskonsult som gör webbplatser (både grafik/teknik/text) och trycksaker. Det blir till att skaffa f-skattsedel (fa-skatt för enskild firma), plusgirokonto, en ekonom som sköter redovisningen, nya prylar som t ex systemkamera till foton på webbplatser, fetingskärm som ska kalibreras, bokföringssystem, domänadress till egna webbplatsen och jag vet inte vad. Mycket grejer är det. Men det är roligt! (Dock avvaktar jag något med att köra igång eftersom det finns en chans att jag skulle få jobb på ett liknande företag, och då får jag inte konkurrera med min nya arbetsgivare.)

Jag har även ett frilansprojekt på gång där jag gör en webbplats åt en personlig shoppare och om en vecka ska jag på möte hos ett finansföretag som behöver hjälp med sin webbplats. Det rullar…

Nu vill jag bara ha ett fast jobb också.


