Bästa barnprylarna

Barnvagn, leksaker eller matskedar som ändrar färg efter temperaturen på maten? Nejdå, här kommer min lista med oumbärliga barnprylar.

  1. Dammsugare (smulor, ärtor över hela golvet, sand i hela hallen (samt i sängen), smulor, russin i soffan, nämnde jag smulor? Jag använder dammsugaren minst en gång om dagen och ändå måste jag borsta av mina fötter innan jag vågar lägga mig i sängen… Vi prenumererar på dammsugarpåsar från nätet och jag funderar på om man kanske ska fixa en liten kompost inne i dammsugarpåsen med tanke på all mat som sugs upp? Det kanske vore en bra två-i-ett-lösning?) 😉
  2. Dusch (Råkat bajsa i blöjan? Mat i håret? Lerig efter lekplatsutflykten? Inga problem, in i duschen bara.)
  3. Toapapper (Torka bort snor, kiss, mat, blod och allt möjligt. Mycket användbart i förkylningstider. Minst en rulle i varje rum. ”Kan du hämta papper?” är en av de vanligaste replikerna hemma hos oss.)
  4. Handdukar man inte är rädd om (Vi har 30 st små handdukar liggandes i en påse i hallen (centrum i lägenheten). Om Molly kissat på golvet, hällt ut vattenflaskan på bordet, eller kladdat runt så är det bara att hämta ett gäng handdukar och torka. De är ganska fläckiga vid det här laget, men vad gör det, det känns lite slösigt att använda papper varje gång).
  5. Tvättmaskin (på grund av så mycket smutsiga kläder som en knappt 1,5-åring producerar så kör vi minst en maskin om dagen. Tänk att tvätta allt det där för hand? Nej, tvättmaskin är oumbärlig. Jag är mycket glad att vi har en i lägeheten)
5 Responses to Bästa barnprylarna

  1. Sophie skriver:

    Alla tjatar jämt på oss att vi måste koppla in vår tvättmaskin som står på toaletten och har gjort i 1½ år nu. Men vi har inget behov av det trots en 13 månaders ligist 🙂 Idag tvättade jag fyra maskiner i tvättstugan. Det tog 2 h inklusive torkning av alla kläder… Jag tror att vi har en jättebra tvättstuga som framförallt nästan alltid är ledig och vi har hiss ned. Dvs. vi slipper gå i trappor och så. Jag tvättar barnkläder kanske var 6:e dag eller så.

    Gilla

  2. hippiemamman skriver:

    Vad skönt det låter att ha det sådär! 🙂

    Vår tvättmaskin tar 3h på sig för en 60-tvätt och vi kör oftast 1-2 om dagen. Vår tvättstuga måste man boka minst 1-3 veckor i förväg och vi måste gå ut i kylan och springa över gården för att komma dit. Vi har inte så mycket kläder heller utan vi måste tvätta ganska ofta för att det ska finnas rena kläder att använda. Sen så kör vi ju tygblöjor också varannan dag, så då blir det ju ännu mer tvätt. Men det är ju förhoppningsvis inte så länge till iaf. 🙂

    Gilla

  3. Vi kan skriva under på din lista!!!

    *svordommar*
    Hinner inte skriva mer nu! Hörs en annan dag!

    Gilla

  4. Sophie skriver:

    Vi har inte så mycket kläder. Men han grisar kanske inte så mycket? Jag tvättar kanske 8 bodys och 3-4 par byxor var 6:e dag eller så. Han har en bra hakklapp 😛

    Gilla

  5. hippiemamman skriver:

    Sophie:
    Det låter bra det! 🙂

    Molly har ju börjat vägra haklapp och dessutom älskar hon att leka med vatten. Tygblöjorna läcker ganska ofta för att vi föräldrar inte hinner/märker att byta i tid, så det går ju åt 1-2 set med kläder om dagen + en svettig pyjamas som stinker. Det är sällan man kan lägga tillbaka i byrån tyvärr. Dessutom smutsar hon ju ner våra kläder. Snorränder, matfläckar och annat, så då får vi ju tvätta våra egna kläder oftare också. Mycket tvätt blir det. Men det är nog bara att vänja sig. 😉

    Gilla

