Den eviga checklistan

Så fort Molly gör något så går jag igenom följande checklista:

  1. Är det livsfarligt? (om Ja – avbryt omedelbart, om Nej – gå vidare till punkt 2)
  2. Involverar det en pryl som jag är rädd om? Finns det en risk att prylen kommer att gå sönder? Är prylen värd att ta ett skrik-och-gråt-anfall för att rädda? (om Ja på alla – avbryt omedelbart, om Nej – gå vidare till punkt 3)
  3. Blir det för jobbigt att städa upp efter att Molly lekt klart? (Om Ja – avbryt omedelbart, om Nej – Molly kan lugnt leka vidare)

Man måste hela tiden väga risker mot konsekvenser i form av skrik-och-panik-trotsanfall.

Det här är väl något som kommer att fortsätta resten av livet gissar jag?

Kommer min 5-åring få klättra i träd? Kommer min 11-åring få åka själv in till stan och shoppa? Kommer min 19-åring få låna min bil?

Det blir en evig checklista. (åtminstone tills barnet flyttar hemifrån)

Kommentarer inaktiverade.

