Vägen till ett mindre stressigt småbarnsliv

Hanne Kjöller skriver i sin bok ”I huvudet på en mamma” om alla plågade småbarnsföräldrar som klagar och gnäller över livet med barn. Detta trots att vi lever i världens bästa land för föräldrar med världens bästa föräldrapenning och extremt liten risk för dödsfall bland spädbarn och så vidare.

Enligt författaren finns det många anledningar till att det gnälls så mycket och i slutet av boken finns en handlingsplan med argument och motargument där man kan göra upp med sina negativa tankar och föreställningar.

Själv har jag fått ett och annat att tänka på sedan jag sträckläst boken på 2 dygn. Jag har inte helt trampat i gnällfällan, men det finns absolut mycket att förbättra.

Idéer jag haft förut och nu känner mig ännu mer säker på att jag vill förverkliga är att minimera stressen och tidsbristen. Jag vill inte hamna i ett ekorrhjul av stress med dagishämtningar och skjutsningar hit och dit. Korta avstånd mellan hem, arbete, förskola och fritidsaktiviteter tror jag är en av nycklarna till detta eftersom långa restider äter upp den lilla fritid som finns. Därför försöker vi se till att vi kan flytta till en plats nära arbetet och centrera våra aktiviteter dit.

Konsumtion är en annan tidstjuv. Att fundera över, leta efter, handla in, flytta runt och reparera sina prylar tar mycket tid. Om man kan minimera sitt prylbestånd och bara inhandla det nödvändiga så tror jag man kan spara mycket tid.

Att vara med i en bilpool istället för att äga egna bilar är både billigt, miljövänligt och tidsbesparande (dvs. om man har så nära att man kan cykla eller gå till jobbet och slipper sitta i bilköer och leta parkering).

Istället för att köpa en stor, dyr villa nu när vi är småbarnsföräldrar så är målet en lite lagom stor lägenhet utan renoveringsbehov och trädgård som ska skötas. Villan kan man ta senare när man har skolbarn som klarar sig mer själva. Småbarn behöver inga egna rum, utan så länge vi känner att vi får plats och inte går varandra på nerverna så är det ju inga problem att bo på liten yta (men liiite större yta än nu behöver vi! Ett rum till hade varit bra).

Ett annat sätt att stressa mindre är att frigöra tid genom att gå ner i arbetstid. När man inte har kostsamma bilar, stora villalån och en massa prylar och fasta kostnader så är det lättare att ha råd med att jobba deltid. Jag och F vill båda jobba 87,5% (dvs. vi delar på att gå ner 25% i arbetstid), det är 7h per dag. Om vi inte skaffar oss dyra vanor nu så kommer vi kunna vara hemma lika länge med nästa barn också (knappt två år). Många säger att de inte har råd att gå ner i arbetstid eller att glesa ut föräldrapenningdagarna så att man kan vara hemma längre än ett år, men om ensamstående föräldrar klarar det, varför skulle inte ett par med dubbel inkomst klara det? Jo, de säger att de har för höga utgifter i form av bilar, villalån och dyra vanor. Det är just denna fälla jag och F inte vill hamna i. Vi klarade oss på 15 000kr i månaden när vi var studenter och nu när vi har det dubbla så ska vi ändå se till att vi inte sätter upp oss på stora fasta kostnader som man inte kan dra in på sen när det är dags att vara föräldraledig igen.

För min egen del känns valet enkelt mellan Thailandsresor, egen båt, varsin egen bil, ridlektioner+sommarläger till Molly, nyrenoverat kök och nya kläder varje månad eller att leva ett mer harmoniskt liv med mindre stress och mer tid för sig själv och familjen. Om vi aldrig vänjer oss vid att leva flott så kommer det nog gå galant att gå ner i arbetstid och ha en lång föräldraledighet även nästa gång (nu pratar jag om min familj, om man klarar det eller inte beror ju givetvis på vad man har för utgångslön!).

Så det här blir vår plan. Vi ska minimera tidsödande resvägar och minimera fasta kostnader som kräver att vi arbetar långa dagar – det tror jag blir vår väg till att ha ett lite trivsammare liv med mindre stress och mer tid för varandra.

3 kommentarer till Vägen till ett mindre stressigt småbarnsliv

  1. […] mer om varför jag inte vill konsumera så mycket så kan ni kika i mitt inlägg om hur “vägen till ett mindre stressigt småbarnsliv” kan nås genom att konsumera […]

    Gilla

  2. Tova skriver:

    Ett mycket bra inlägg!

    Gilla

  3. Linda skriver:

    Hej hopp

    Har nu läst igenom hela din blogg och gillar den mycket. Den finns en del saker jag inte alls håller med om men mycket som jag tycker är klockrent! Men så är det ju.. man kan inte alltid tycka likadant =)

    Detta inlägget tycker jag är fascinerande.
    Vi har nu infört köpstopp i vår familj och köper bara det mest nödvändiga! Det är en härlig känsla man får när man inser att man inte behöver alla dom där onödiga prylarna för att bli lycklig och att en stor villa, dyra bilar och två utlandsresor om året inte löser dina problem utan bara skapar mer saker att grubbla över!
    Vi är som lyckligast och har det som bäst när vi sitter samlade hela familjen i vårt lilla kök och myser med spel och tända ljus =) Mer än så behöver man inte!

    Tack för en trevlig och minnesvärd blogg

    Linda

    Gilla

