Sopsortering

Sedan jag flyttade till min nya lägenhet så har vi fått tillgång till ett ypperligt sopsorteringsrum. I förra huset hade vi tidningar, kartong (bara wellpapp/riktiga stora kartonger), glas och kompost (sedan sorterade jag även givetvis glödlampor, lysrör och batterier). I nya huset har vi även metall och plast. Kärlet för kartong tar även små kartonger och tetrapak. Yes!

Så nu har jag verkligen börjat sopsortera ordentligt. Förut sorterade jag det som vi hade i huset och även några plast- och metallförpackningar, men eftersom man var tvungen att gå med dem till en återvinningsstation 10 minuter bort så blev det verkligen inte allt sorterat tyvärr. Nu sorterar jag allt som jag kan. Vi behöver inte alls tömma soppåsen lika ofta längre. Det känns jättebra! Högen under diskbänken är helt enorm, så varje vecka kånkar jag ett antal påsar med återvinning ner till återvinningsrummet. Det är bra.

Tänk om alla hade så bra tillgång till återvinningsstationer. Då tror jag faktiskt att fler hade sopsorterat bättre.

Jag var med på en övning i ”strategisk kommunikationskursen” på universitetet och då skulle vi försöka lösa varför ett visst bostadshus i Haga inte sopsorterade så bra. Klasskamraterna började tänka i banor om att sätta upp stora affischer med ledsna barn eller en förstörd planet osv. Andra tyckte att man skulle sätta upp tydliga skyltar om vad som ska vara i vilket kärl. Men det självklara svaret från föreläsaren efter övningen var att ”när vi flyttade upp kärlen från källaren och ställde ut dem på gården så att det inte blev så besvärligt att ta sig dit – då började folk sopsortera som aldrig förr.”

Det är nog inte alltid information som är lösningen utan konkreta fysiska förändringar. Folk är lata och stressade helt enkelt (jag med!). Men gör man det enkelt så orkar fler.

Avfallskvarn och ett sorteringssystem direkt i köket (små rör ner till källaren) hade kanske varit framtidens melodi?

Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 30 andra följare

