Könsrepresentation

Jag räknar pojkar och flickor i barnkulturen.

Det är dåligt, riktigt dåligt med flickor i många barnprogram och barnböcker. Om flickorna är där så utgör de ”undantaget” (t ex tjejen bland de fyra killarna).

Är det detta som vi vill visa våra små barn? Att pojkar är viktigast och får ta mest plats? Att tjejer mest är bifigurer? Att tjejer inte alls verkar utgöra hälften av jordens befolkning. Barn kan inte se igenom detta, barn kan inte analysera och kritiskt granska kulturen. Barn suger in och tar till sig budskapen.

Varför är alla karaktärer i Nalle Puh killar förutom nån enstaka bifigur som Rus mamma? Varför är alla ”viktiga” karaktärer i Bamse killar förutom de typiskt moderliga och hemarbetande frugorna (med undantag för Brumma som är utvecklingsstörd och Nallemaja – ”undantaget”). Till och med Katten Jansson och Husmusen är killar!

Tittar på Disneyserier och alla tjejer pratar med jättepipiga röster och är jättefåniga. Men mest handlar det om killar. Som vanligt. Fåret Shaun – alla de fyra huvudkaraktärerna är killar. Disneys Pixar har gjort mängder med filmer och i alla filmer är huvudkaraktärerna killar. Såg på något Disneyprogram om nån meckarkille som hade massa verktyg som kunde prata – alla givetvis med killröster (möjligen med något undantag, jag vet inte för jag stängde av för att jag blev så sur).

Jag har försökt plocka bort Bamse och Nalle Puh ur hemmet men Molly har snappat upp det ändå. Hon vill läsa Nalle Puh även fast jag tycker att det är skit. Jag har gjort om Kanin och Uggla till tjejer i Nalle Puh. Något får jag ju göra.

Själv föredrar jag t ex Vem-böckerna där man knappt kan urskilja vilka som är tjejer och killar samt böcker om tuffa/normala tjejer som t ex Mollan, Emma och Molly Mus.

Men men… Vad kan man egentligen begära när vuxenkulturen ser precis likadan ut (med några få undantag). (om en film eller bok handlar om merparten tjejer så är det en ”tjejbok” eller en ”tjejfilm” och inget som killar vill ta del av).

Någon som har tips om jämställd barnkultur?

En kommentar till Könsrepresentation

  1. Jill skriver:

    Jag ser samma problem framför mig här snart, när dottern börjar kräva mer att jag faktiskt LÄSER texten som står i böckerna och inte bara babblar på om bilderna.
    Annars har jag börjat sjunga att Björnen sover, hon är inte farlig och Ekorrn satt i granen, hoppa hon från tallegren, bara för att göra någon motvikt.

    Gilla

