Downshifting

Jag är mer och mer inne på det där nu. Downshifting. Mer fritid och mindre stress. Mindre konsumtion och mer familjetid.

För ett tag sedan var jag på en föreläsning av tidsforskaren Jörgen Larsson (Göteborgs universitet). Här sammanfattar Aftonbladet några tips från Jörgen.

Så gör du för att minska vardagsstressen

Forskaren Jörgen Larssons bästa tips för ett lugnare liv:

1 Sluta jobba över.

2 Jobba mindre. Om du har barn under åtta år har du rätt att gå ner i deltid.

3 Dela upp barnansvaret mellan er, så att ni får mer egen tid. Ta till exempel en eller två egna kvällar i veckan.

4 Bo nära jobbet – pendling slukar tid.

5
Köp tjänster i stället för saker, till exempel hushållstjänster och restaurangbesök i stället för fritidssaker och dyra kläder.

6 Bo i lägenhet, det tar mycket mer tid att sköta ett hus och en trädgård.

7 Hyr i stället för köp – gäller sådant som sommarstuga och båt.

8 Sluta renovera, eller anlita hantverkare.

9 Stressa inte på fritiden – ha inte för många fritidsaktiviteter.

Jag har faktiskt infört eller försökt införa alla 9 punkter i vår vardag. Det går segt när det gäller Fredriks jobb eftersom de har så sanslöst mycket att göra. Men han jobbar 90% nu och förhoppningsvis kan han gå ner ytterligare om ett tag. Det strävar vi efter nu under småbarnsåren. Ska vi göra karriär så gör vi det när vi har äldre skolbarn eller tonårsbarn.

Dyra kläder är helt uteslutet för min del. Skulle aldrig betala en tusenlapp eller två för en Odd Molly-tröja när det finns lika bra no-name tröjor för 200kr. Jag köper kläder under två tillfällen på året – mellandagsrean och midsommarrean. (hittade bl a G-star-jeans för halva priset i somras!) Molly får aldrig märkeskläder utan där blir det Lindex, Kapp-Ahl eller begagnat för hela slanten. Handlar mycket på rea.

Vi har inga tidsbestämda fritidsaktiviteter som vi måste skynda iväg till. Fredrik klättrar ibland och själv har jag bara hobbies som jag gör på hemmaplan. Vi är t o m lite rädda för att binda upp oss på att Molly ska få gå på gymnastik en dag i veckan. Men en dag, det blir det nog. Men jag tänker inte bli någon fotbollsmamma som skjutsar barn fem dar i veckan. ALDRIG!

Vi bor nära centrum för att ha nära till Göteborgs företagarcentrum. Tyvärr ligger många it-företag på Lindholmen (Hisingssidan av centrum), men det handlar om 40 min med buss så det är väl okej. Själv har jag 20-25 min med cykel till mitt jobb. Helt perfekt! Behöver vi bil så hyr vi från bilkooperativet. Vi sparar sanslöst mycket pengar och tid  på att inte ha bil! (än mindre två bilar så som många har!) (och att köra till jobbet är uteslutet med alla köer och dyra parkeringsplatser)

Och ja, för att klara oss utan bil så bor vi inte i en villa utan i lägenhet. Vi har inte nära till skogen eller havet. Vi har inte trädgård eller fina omgivningar för dottern. Men vi har nära till jobbet och sparar mycket tid och pengar.  Varje dag jag cyklar över Willinsbron och E6an så njuter jag av att jag inte sitter fast i köerna.

Vi har inte sommarstuga eller båt. Vi renoverar inte. (vi bor ju i hyresrätt!) Vi vill inte bo i villa förrän barnen är äldre eftersom det tar för mycket tid och är för dyrt. Vi ringer värden när något går sönder. Det är perfekt för oss. Väldigt förutsägbart. (men visst, vi kommer inte få någon vinst när vi flyttar härifrån). Vi samlar inte på prylar och byter sällan ut saker hemma om de inte är uttjänta.

Vi har varsin fritidskväll i veckan då vi inte behöver göra något hushållsarbete. Dessa kvällar ägnar vi åt kompisar, evenemang eller slappande.

Något vi skulle kunna jobba ännu mer med är alltså arbetstiderna. Det hade varit schysst att kunna jobba 80% var som min kollega gör. Hon slutar halv ett varannan dag!! Det är livskvalitet! (och nej, jag vet att många inte har råd med det)

Och nej, downshifting är inte något som passar alla. Trivs man med sitt liv så finns det ju ingen anledning att ändra. Men jag trivs inte med stressen så jag vill downshifta. 🙂

Kommentarer inaktiverade.

