Möjligheten att välja

Jag är så himla nöjd med den här downshiftinggrejen. Jag är lycklig över att jag har möjlighet att leva så här!

Jag lyssnar på andra som måste låta sina barn börja förskolan vid 13-månaders ålder eftersom föräldrapenningsdagarna är slut. Jag hör om alla som stressar, flexar och går upp jättetidigt för att lyckas hämta innan 17 på förskolan.

Jag är glad över att jag har möjligheten att välja bort det där.

Jag vet att många har den möjligheten, men väljer ett annat sätt att leva. Sedan vet jag också att många inte har den möjligheten, utan att de oavsett levnadsstandard har låg lön eller är ensamstående. Dessa har inget val.

Men jag har ett val och jag utnyttjar det efter noggranna funderingar.

Jag väljer tiden och väljer bort pengarna.

Jag väljer familjetid och väljer bort huset.

Jag väljer cykel och väljer bort bilen (åtminstone så länge som det bara går).

Jag väljer fritiden och väljer bort shoppingen.

Jag väljer friden och väljer bort stressen.

Men nä, det blir ingen trädgård, inga lugna omgivningar, ingen bekväm bil, inga häftiga Thailandsresor (kanske nån billigare Europaresa dock), inga fräcka kläder och märkesprylar. Vi skippar dykarcert, ridning för Molly, golfklubbsmedlemskap för Fredrik, uteluncher, dyra telefoner och datorer, HD-kabelkanaler, restaurangmiddagar, renoveringar osv.

Men jag känner inte att jag behöver det där. Det känns faktiskt ganska onödigt. En liten trädgård skulle jag vilja ha nån gång, men livet är långt! Jag tror att Molly föredrar att vi hämtar henne halv fyra istället för fem även om vi inte har någon trädgård att leka i på eftermiddagarna. Jag tror att hennes kommande syskon föredrar att vara hemma i 2 år innan förskolan istället för att ha ett eget rum.

PS. Jag tycker inte att ni som valt annorlunda har valt fel! Man väljer ju utifrån vad som passar en bäst! De som inte har något val har just inget val och ska inte behöva ha dåligt samvete. Det man inte kan påverka…kan man inte påverka. Däremot så tycker jag att information om downshifting-stilen bör spridas så att fler får fundera kring sina val i livet. Det är först då som man gör ett val istället för att bara följa strömmen.

PS. Sen finns det inget som hindrar att man satsar på karriären när barnen är tonåringar och ändå inte vill umgås så mycket!

Kommentarer inaktiverade.

