Mer om att jobba på webbyrå

Nu är lanseringen över. Klockan kvart över två körde presskonferensen igång i Paris och jag såg den via web cam på webbplatsen. När det var fem minuter kvar kom signalen, det var dags att publicera. Vi var sex personer som samtidigt gick in på olika ställen i den internationella webbplatsens innehållshanteringssystem för att trycka på publiceringsknappen. Vi publicerade flashssidor, innehållssidor, bilder och filmer. En efter en gick alla sidor upp live. Men självklart när det gäller datorer och internet så satte cashen stopp för glädjen… Vi fick tömma och tömma, både på egna datorn och på webbplatsernas servrar. Efter ca 1,5 timme såg allting rätt ut. Då hade vi korrigerat ett antal sista minutenfel och surfat runt på alla de nya avdelningarna för att se så att de fungerade. Mailen gick iväg som talade om för de utländska marknaderna att de kunde börja publicera sina sidor. Sedan var allt igång. En ny bilmodell var född på webben.

Själv så missade jag ”lanseringsfesten” där de andra firade med skumpa och choklad i köket. En kvart tidigare hade jag nämligen blivit tvungen att sticka och hämta på förskolan. Men men… jag gillar ju ändå inte champagne…

Så, nu har jag bidragit med ökad insikt i vad jag jobbar med. Hur går det till på ditt jobb?

Kommentarer inaktiverade.

