Hur hamnade jag här?

Mitt intresse för datorer startade nån gång i 6-7-årsåldern när pappa började ta med sin jobbdator hem på loven (ca 1990). Jag skrev texter och spelade enkla dataspel. Längre fram fick vi egen dator och då lärde jag mig att skriva enkla kommandon i DOS för att komma åt dataspelen. Ytterligare längre fram fick vi Windows 3.11 (kan ha haft en tidigare version också). Det var kul, för då kunde vi skriva schyssta texter i Word. Andra saker jag och systrarna ägnade oss åt var att spela in roliga ljudsekvenser och köra dem snabbt och långsamt. I Windows 97 ägnade vi oss åt att ändra musikonen samt spela in välkomstljud och avslutningsljud.

1995 testade jag internet för första gången. Vi åkte till pappas jobb och ”surfade på nätet”. Det var verkligen vrålhäftigt! Vad surfade vi efter då? Jo, bilder på katter… Jag och min hypermoderna kompis som var en av de två i klassen som hade internet hemma surfade efter kattbilder som vi skrev ut och satte i en pärm. Då var vi 11-12 år.

1996 köpte familjen en ny cool dator som hade CD-rom. Vi spelade Myst i 3D-format och WarCraft II.

1997 fick vi äntligen internet. (då hade vi köat i ett halvår) Jag och pappa satte genast igång att leta mailvänner och jag hade faktiskt kvar mina i 5-10 år innan det rann ut i sanden. Två av dem har jag fortfarande kontakt med. Jag har träffat 15-20 pers från internet (alltså innan det blev socialt accepterat) och besökt/haft besök från vänner i Mexico, London, Frankrike och Holland.

Vid samma tillfälle som vi äntligen fick internet satte jag igång att göra min första webbplats. Jag kommer inte ihåg vilket program det var, men det kan ha varit Frontpage eller liknande. Vi gick över till grannen och scannade in bilder på oss själva. Själva webbplatsen hade 17 sidor och omkring 50 bilder och bestod av bland annat mina teckningar och info om mina intressen. Då var jag 13 år och min karriär som webbplatsmakare hade tagit fart…

Vid 15 års ålder började jag lära mig att koda HTML genom att studera mina egna webbplatser. De följande åren gjorde jag ytterligare några webbplatser av varierande kvalitet. Jag drev bl a en lajvförenings ganska välbesökta webbplats.

I 20-årsåldern kom jag fram till att jag ville jobba med kommunikation och några år in på utbildningen insåg jag på att jag ju självklart skulle ha webbinriktning! Det var få andra i min klass som orkade med allt det tekniska och alltför många ville bli strategiska kommunikatörer, så jag slog till. Läste distanskurser i webbprogrammering, CSS-programmering, digitala bilder och liknande.

Under slutet av föräldraledigheten började jag frilansa för att skrapa ihop en portfolio. Skapade en webbplats till föreningen UngHBT (som tyvärr gått i graven) och fick även mina första kommersiella projekt (och betalt!). I samma veva fick jag en 8 månaders projektanställning på ett finansföretag. När jag skapat två webbplatser åt dem blev jag arbetslös igen, men bara en månad senare fick jag anställning hos min nuvarande arbetsgivare (jan-2010).

Det är ganska intressant när jag tittar tillbaka på alla de webbplatser jag har gjort. Hur det har blivit bättre, smartare, snyggare och mer tekniskt avancerat med tiden. Hur jag gått från småskaliga webbplatser om mig själv vidare till semiwebbplatser med några hundratals kunder till att nu jobba med en enorm webbplats med lokala varianter i 60 olika länder.

Jag ser den röda tråden…

Kommentarer inaktiverade.

