Bjud en vegetarian på mat

Vegetarianer äter inte bara såna där konstiga linsgrytor utan även ungefär samma rätter som köttätare – fast med vegetariska alternativ. Här kommer förslag på hur man kan tänka när man bjuder hem en vegetarian på middag.

Det viktigaste för vegetarianer är proteinet eftersom det är det som man väljer bort i och med köttet. Protein är A och O för vegetarianer. På bara grönsaker, kolhydrater och lite fett blir man inte mätt. Alltför ofta ser jag rätter som t ex pasta med tomatsås eller en pastasallad utan ost/bönor/liknande och det ger ingen mättnadskänsla eller så blir man fort hungrig igen.

Förslag på proteinrika ingredienser

  • Quorn (finns mängder med varianter av biffar, korvar, färs, bitar osv. i frysdisken)
  • Sojaprodukter (samma som ovan)
  • Kikärtor och andra ärter, linser och bönor
  • Ost – t ex halloumi, mozzarella och fetaost
  • Ägg
  • Mjölkprodukter
  • Tofu (ingenting vi använder hemma, men populärt bland andra)

Byt ut köttet i rätten till motsvarande produkt, t ex quorn- eller sojafärs istället för köttfärs och quornbitar istället för kyckling. Kom ihåg att krydda quornfärs/bitar ordentligt eftersom de är ganska smaklösa i sig.

De flesta vegetarianer är ovo- och/eller laktovegetarianer och äter ägg och mjölkprodukter. Det finns även veganer och dessa äter ingenting från djurriket och undviker ofta läder och liknande. Det finns även s.k. pescatorianer eller demi-vegetarianer som egentligen inte är vegetarianer eftersom de även äter fisk.

Att bjuda en vegetarian på middag behöver inte vara konstigare än att man steker upp en veggoschnitzel istället för köttbit. Tänk på att inte steka i samma panna eller att steka veggoschnitzeln först. Veggobiffar tar smak av köttet/stekfettet och det är inget vidare gott.

Lycka till!

Advertisements

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: