I badrumsskåpet

Undra hur mycket tid och pengar jag sparar på att inte sminka mig? Skulle tro att det blir en hel del. Jag tillbringar faktiskt kortare tid i badrummet än vad min man gör, för han fixar nämligen håret med gelé eller vad det nu är och det gör inte jag. Jag borstar mitt hår och sätter upp ett hårspänne på sidan. Eller så gör jag en tofs. Det tar några sekunder.

Men vad finns egentligen i badrumsskåpet om vi bortser från t ex tandrengöring och vitaminer/mediciner? Jo, jag har lypsyl, en fet salva för att smörja kroppen på vintern (när den blir torr, inte oftare än så..hu!), nagelsax (jag klipper kort, jag pallar verkligen inte när nageln slår i men inte fingret!), pincett (drar bort mina få skäggstrån och de ögonbrynstrån som ligger flera milimeter ifrån ögonbrynen, hehe!). Jepp, få se, är det något mer? En hårborste, hårspännen och tofsar.

Egentligen handlar det mest om underhåll bort från förödelse. När huden eller läpparna börjar spricka – då är det dags att smörja.

Jo, jag har faktiskt ett sånt där övertäckningsstift också. Det använder jag typ en gång i månaden när jag fått ett hemskt sår som jag rivit på ett tag och skäms för att visa för en kund eller nåt. Men småsår har jag jämt, för jag älskar att riva på mig själv. 🙂 (det gör Molly med)

Tvättar bara med vatten i ansiktet. Tror inte på det där med tvål och rengöringsprodukter. Ok, funkar kanske för vissa men jag är rädd för att tvätta bort hudens naturliga balans. Less is more.

Tvättar håret med enbart balsam utan vissa dåliga ämnen. Tvättar ca var 4-5e dag och jobbar på att få ännu längre emellan. Sköljer lite ovanför pannan och i nacken när jag har tränat.

Deo använder jag också faktiskt. Parfym har jag lagt ner sen jag fick barn. Det behövs seriöst inte (för mig).

Jepp, det var nog allt. Jag är en man alltså. Bara så ni vet! 😉

PS. Jag har aldrig slutat sminka mig, jag har bara inte börjat. Jag är nog immun mot det där med utseendefixering och normer för hur tjejer ska vara och se ut. Min hjärna är rätt manlig av sig och det är jag glad över. Sen har jag mörka drag och det bidrar ju säkert till att smink inte behövs. Folk blir lite förvånade ibland när jag säger att jag inte sminkar mig. Jag kan ingenting om smink och om Molly vill sminka sig om några år så får hon lära sig av kompisar, för från mig lär hon inte få några tips! 🙂

PS2: Min åsikt om smink är att folk får gärna hålla på om de tycker att det är kul, men det är synd när tjejer inte ens vågar gå ut utan smink!

PS3: Jag vill inte påstå att jag är totalt immun, jag har ju under perioder av mitt liv haft komplex för min mage, men det är nog allt faktiskt. Jag älskar t o m mina fötter som är av storlek 42! 🙂

Kommentarer inaktiverade.

