Offentlig förnedring?

9 februari, 2011

Ja, jag vet inte om det är offentlig förnedring, charmigt personligt eller som någon slags motivationsmorot till mig själv. Men igår ställde jag mig på vågen igen och nu har jag gått upp 1 kg sedan senaste mätning för några veckor sen! Ok, känns inte helt bra efter att ha tränat i över tre månader…

Men sedan mätte jag med måttbandet och såg att jag i alla fall blivit av med det extra hullet som dök upp lagom efter julen. Så nu är jag på samma nivå som i början av december. Alltid något. Fast plus ett kilo då. (ja, jag vet, det kan vara muskler, men näe, troligen inte)

Läste lite och det är vanligt att man äter lite mer när man tränar eftersom man blir så hungrig. Det måste jag genast lägga ner med. Sedan måste jag se till att få i mig tillräckligt protein, för annars blir det svårt att bygga muskler. Det är svårt att få i sig vegetariskt protein förutom till middagen, så jag vet inte. Kanske ska börja äta mer ägg eller nåt? (ovo-vegetariskt) Finns ju tydligen proteintillskott som man kan köpa. Kanske vore något?

Men det är ju bra att jag minskat i omfång, både på magen och låren. Och mer ska det bli. Jag är ju absolut inte överviktig, men samtidigt vill jag inte se gravid ut om jag inte är det. Hade föredragit om fettet legat mer på höfter/rumpa/lår än mitt fram på magen… 😉 Men sen vill jag ju så klart vara hälsosam också.

Nya mål:

  1. Träna 4 dagar i veckan om möjligt (mer ren konditions/förbränningsträning som t ex cykling)
  2. Äta mindre portioner
  3. Äta mer protein
  4. Undvika snabba kolhydrater (dra ner på pasta, bröd osv. lite lagom får räcka)
  5. Stå upp mer på jobbet (har varit lite smådålig på det)
  6. Äta ännu mer nyttiga nötter
  7. Ta det lugnt med godis på helgen (lite lagom får räcka)

Tidigare handlingsplan från 11 november (gäller fortfarande eller uppdateras)

Handlingsplan

  • Träna 3 ggr/v – både styrka och kondition CHECK
  • Fortsätta cykla till och från jobbet = 1 mil per dag, bara använda el-driften när den behövs (EJ VINTERTID)
  • Äta regelbundet, inte småäta CHECK
  • Bara godis på fredagar och lördagar – minska portionerna CHECK
  • Inte dricka sötade drycker alls, inte äta chips och glass CHECK
  • Äta lite mindre portioner (TIDVIS)
  • Försöka undvika zombietröttheten som gör att jag måste äta socker för att orka städa m.m. (sova i Mollys rum ibland, försöka att städa när jag är pigg m.m.) Ta koffeintabletter istället vid nödläge. (IBLAND)
  • Träna corestabilitet så att magmusklerna orkar hålla in magen CHECK
  • Köra med 2/3 naturell yoghurt istället för 50/50 naturell/vanilj (ca 10% socker). KÖR 4/5 NU
  • Äta nötter istället för mängder med frukt på jobbet (lite frukt, lite nötter). CHECK
  • Stå upp och jobba 2×20 min om dagen (30 min längre fram). ÅTMINSTONE 1×20 MIN. BÄTTRING!
  • Äta bara lite till kvällsmat, inte somna mätt, bara ”inte hungrig”. OFTAST

PS. Jag har i alla fall fått mer muskler på armar och ben! Bodycombaten gör verkligen under! 🙂

PS2. Dagen till ära har jag skapat en ny kategori för Träning i spalten till höger. Om nu någon skulle vara intresserad vill säga. 😉

Annonser

Fail

9 februari, 2011

Igår försökte jag gå på DanceAerobic igen för andra gången. Jag skriver försökte… I början gick det okej, men sen började alla snurrar åt olika håll, hopp och tre steg hit och dit och näe, det gick bara inte. Jag var fyra steg efter hela tiden och insåg att det inte var det minsta kul, bara pinsamt och jobbigt. Så jag gick därifrån.

Oj oj… Det är tredje gången jag lämnar ett pass (första två gångerna var för att jag var helt yr och mådde dåligt). Men det var lika bra. Fick liksom ingen motion när jag inte kunde ta i ordentligt. Så jag gick till gymdelen istället och körde lite rodd och trampmaskiner av olika slag. Det var bra. Jag blev rejält varm, svettig och trött.

Nä, nu blir det inget mer Danceaerobic. Jag ger upp.

När man hoppar upp ett snäpp i svårighetsgrad så blir det ju alltid en förvirrad period (oavsett om man kör aerobic, nåt dataspel eller läser en c-kurs eller liknande). Men när jag inte ens tycker att det är roligt längre, då lägger jag ner!

Det är som en annan sak jag hörde. Mia-livscoachen-vad-hon-nu-heter sa att varför ska man äta upp något som man uppenbarligen tycker är äckligt? Det är bara till att slänga resten av den äckliga chokladen/kakan/frukten. Vi har lärt oss att vi ska äta upp det vi tar åt oss, men finns det egentligen något självändamål i det? Jag sa till E häromdagen att hon fick slänga kakan hon inte tyckte om. Herregud, varför ägnar vi oss åt självplågeri??? (ok, en annan sak om man är på middag och inte kan med att säga ifrån, då kan man ju vara lite diskret) Barn är ganska bra på det där, men vuxna lär sig att följa en ganska onödig etikett (alltså när man är själv/i sällskap med folk där det inte spelar någon roll).

Så jag går ut om jag tycker att passet inte funkar. Det är en bra grej. Man behöver ju inte plåga sig i onödan!


%d bloggare gillar detta: