En förebild

30 mars, 2011

Blev väldigt glad av att läsa att Gustav Fridolin förmodlingen kommer att väljas till språkrör för Miljöpartiet. Gustav Fridolin är lite av en förebild för mig. Han är född 1983 precis som jag och har redan hunnit med mycket. Han gick med i Miljöpartiet pga en skoluppgift som 11-åring, var språkrör för Grön Ungdom och blev 2002 den yngsta att sitta i riksdagen någonsin (som 19-åring).

Han har skrivit två böcker varav en om 80- och 90-talisterna som är den bortglömda generationen. Bland annat tar han upp att i början av 90-talet talas det om bostadslösa och bostadsbrist medan det idag talas om bortklemade ungdomar som bor kvar hemma hos mamma till de är 25 år. Pga nedskärningarna på 90-talet har en mängd försämringar gjorts i t ex skolan. 80-talisterna är den första generation på 1900-talet som kommer att få sämre möjligheter än sina föräldrar att få jobb, bostad och ekonomisk möjlighet att ha råd med familj. Och ändå skyller politikerna på de lata ungdomarna. ”Blåsta: nedskärningsåren som formade en generation” heter boken.

På bokmässan 2009 var jag och lyssnade på när han berättade om boken och jag blev oerhört imponerad av hans skärpa. Han verkar dessutom vara en väldigt sympatisk person.

Att han dessutom har vunnit Junior-Jeopardy som 11-åring säger väl allt? 🙂

Nä, drivna karriärsmänniskor finns det gott om, men jag tycker om de som verkligen försöker förändra omvärlden och som samtidigt är genuina och trevliga.

Heja Gustav!