Lite mindre heteronormativ

Eftersom flest människor är hetero så går det nog av bara farten när folk snackar. Men för jämlikhetens skull så tycker jag att det är jätteviktigt att man är lite mer öppensinnad när man pratar med sina barn (eller andra). Det kan handla om saker som att inte ta för givet att ens son kommer skaffa flickvän. Det kanske blir en pojkvän? Eller ingen vän alls? Istället för att säga ”finns det nån tjej som är söt i klassen då?” kan man fråga om det finns ”nån som är söt i klassen”. Om jag råkar säga tjej brukar jag ofta lägga till ”…eller kille” efteråt.

Du kanske tycker att det inte spelar så stor roll, men den homosexuella person som hör dig kanske får sin dag gjord.

Det måste vara oerhört tufft att ständigt stängas ute från normen pga något som man inte kan välja själv (och japp, det är bevisat att man föds homosexuell, det sitter i hjärnan).

OLIKA Förlag satsar på barnböcker som är normöverskridande. De har flera böcker med t ex två mammor som föräldrar (Pinsamt värre, Krille och Jag vill ha baklava har jag hemma). För tonåringar finns den superba boken ”Det händer nu” som handlar om lesbisk kärlek. Lill-Zlatan morbror Raring är en annan bok som handlar om två män (varav den ena är rätt stereotyp, medan den andra är en högst ordinär).

Själv brukar jag slänga in lite regnbågsfamiljer när jag och dottern leker med skogsfamiljerna. Det hela blir väldigt konkret då.

Hur gör du för att föra in lite HBTQ i barnens vardag?

Kommentarer inaktiverade.

