Barn bör åka bakåtvänt i vagnen

Nu finns vetenskapliga rön som visar att det är bäst för barn att åka bakåtvänt i barnvagnen, alltså vänd mot föräldrarna. Detta är en fråga som jag länge ”stridit” för eftersom jag anser att barn under 1,5 år absolut inte bör åka framåtvända.

Barn som åker vända mot föräldrarna får bättre social stimulans, har lägre puls och blir mindre stressade än de som åker framåtvända. Det finns barnvagnar där man är tvungen att vända barnen redan vid 6 månaders ålder (eller då de växer ur liggdelen). Dessa är rena felkonstruktioner i barnvagnsdesignen enligt mig. Det finns många vagnar där man kan välja mellan att vända sitsen framåt eller bakåt, så vagnar med fasta sitsar framåt bör undvikas.

På vintrarna kör vi dottern i joggingvagnen eftersom vår vändbara Bugaboo inte funkar i snön (finns dock vinterhjul att köpa till, men det har vi inte gjort). Joggingvagnen är framåtvänd och jag tycker verkligen att kommunikationen funkar jättedåligt när hon sitter bortvänd från mig. Jag får nästan lägga mig ner över henne för att höra vad hon säger när vi kör på den bullriga gatan. Det finns ingen chans till ögonkontakt. Dessutom blåser det rakt på henne istället för att hon går i lä för mig eller själva sitsens rygg. Vi började med joggingvagnen när hon var över 2 år och jag skulle verkligen inte vilja köra en liten ettåring på det sättet.

Jag blev väldigt glad när jag såg att Bugaboo har kommit med en syskonvagn/tvillingvagn där man kan välja fritt hur man ska placera ligg och/eller sittdelarna. En annan vanlig tvillingvagn/syskonvagn är den populära Urban Jungle och där finns inget alternativ till att sitta framåt när barnet vuxit ur liggdelen. (Bugaboo imponerar som vanligt med nytänkande design och möjligheten att skjuta ihop vagnen när bara en sitt/liggdel ska användas så att vagnen inte blir så bred! Kolla in nya Bugaboo Donkey om du är intresserad). Phil & Teds är en annan vanlig syskonvagn där båda barnen åker framåt (varav det ena barnet sitter bakom det andra).

Har du tips på fler syskon/tvillingvagnar där man kan ha sittdelen/sittdelarna bakåtvända? Tipsa gärna om fler så lägger jag till. Här är några:

  • Jogger Los Angeles
  • Basson Duo Twin
  • Segr Bozz
  • Bugaboo Donkey
  • Team Cosmo från Teutonia

PS. Vi är själva på väg att avveckla vagn här hemma. Jag cyklar ju mest med Molly och min man har funderat på att börja gå eller köra springcykel till dagis. Men det tar ju lite emot förstås eftersom det är så smidigt med vagn (10 minuters snabb promenad).  Men nån gång ska hon ju lära sig att gå ordentligt. 🙂

Kommentarer inaktiverade.

