Lik vem?

29 april, 2011

Jag är väldigt nyfiken på hur bebisen kommer att se ut. Är det möjligt att hen blir lite mer lik mig kanske? Vore kul om hen ärvde min hårfärg, jag gillar verkligen brunt hår. Men det kan ju lika gärna bli blont som Mollys eller rött som Fredriks. Kanske får hen mina händer och/eller fötter? Min näsa? Mina ögon? Ögonen vore ju kul, bruna ögon vore ju inte helt fel. Jag har ju en brun gen (?) som skulle kunna ge bruna ögon. Men det kan lika gärna bli blå tillsammans med min blå gen och Fredriks blåa gener.

Fräknar och superljus hy kommer det ju att bli, vore konstigt annars. Blir hen lång? Det vore troligt. Molly ska bli lite längre än mig så jag gissar på 177-178 cm (jag är 175 och Fredrik 185, vi har många långa i släkten).

Kommer hen att vara lik Molly? Många syskon är ju det, men det är inte alls säkert.

Något jag hoppas på är i alla fall att hen ska vara lite mer lik mig så att jag inte ständigt får höra hur lik hon är sin faster (!!!). Och ärligt talat så är hon mer lik henne än mig tycker jag. Men det är nog mycket hårfärgen också. Munnen och näsan skulle nämligen kunna vara från mig, men det är lite svårt att avgöra än.

Skit samma. Det spelar inte så stor roll egentligen. 🙂 Det är bara kul att fantisera och gissa.

Te ska det vara

29 april, 2011

Jag kedjedricker te på jobbet. Det har blivit så himla gott helt plötsligt. 😉 Men nu är rabarber-roiboos-teet slut, buhuuu! Hittar bara en massa äckligt te i förrådet. Men ett paket citron-roiboos finns samt jordgubbs- och hallonte. Har lite svårt för de mer träaktiga teerna, frukt/bärsmak ska det vara!

Dock dricker jag max tre koppar om dagen varav det mesta brukar vara roiboos så det blir inte för mycket koffein för lilla bebisen. (5 koppar är max för svart te enligt rekommendationerna).


Cyklistens bekymmer

29 april, 2011

Jag cyklar en mil om dagen och ibland är det med hjärtat i halsgropen.

Det största problemet är fotgängare. De envisas ibland med att gå på cykelbanan. Jag är tyvärr ingen flitig användare av ringklocka (som jag tycker gör att de blir helt chockade av och börjar vobbla runt på banan utan att veta åt vilket håll de ska gå), så det blir ganska mycket suck och stön när jag måste snirkla mig förbi. Värst är fotgängare som plötsligt tar ett steg ut åt sidan eller de som sneddar över vägen utan att se sig för.

Det andra problemet är bilister. De är hundra gånger bättre än fotgängare eftersom de redan är koncentrerade eftersom de kör. Men idag höll jag på att bli påkörd. Jag följde cykelbanan över vägen (hade grönt så klart!) och då kom en bil som i lugn takt körde bredvid mig. H*n ökade plötsligt farten och svängde  in på vägen som jag skulle korsa och fick syn på mig i sista sekund. Jag fick göra en kurva för att inte bli påkörd och hen fick tvärbromsa. ÅH! Men det var ett solklart fall av dålig uppmärksamhet från henoms sida. Jag hade företräde eftersom jag både hade grönt samt följde leden. Hen skulle svänga av.

Höll på att bli påkörd av en taxi för något halvår sedan av samma anledning.

Sen, det sista problemet är de där jäkla ankorna. Jag cyklar bredvid en kanal där det finns mängder med änder. Ganska ofta går de mitt på cykelbanan och orkar knappt flytta sig när jag kommer. Funderar alltid lite på hur en krock skulle bli med en and? Som tur är har de överlevnadsinstinkt (till skillnad från vissa fotgängare?) och flyttar sig alltid i sista sekund.

Sen kan jag tillägga att jag cyklar på cykelbana 90% av vägen till jobbet och det borde rimligen inte vara några problem att komma fram om alla såg till att hålla sig på sin bana/väg.


