HBT: Icke uppseendeväckande

Igår satt jag och Molly och tittade på Berg flyttar in (för första gången). Hon åkte hem till Andreas Lundstedt, ni vet han i Alcazaar. Molly är i den frågvisa åldern och kommenterade och frågade om många saker hon såg. Sedan kom Andreas fästman hem till lägenheten. Jag blev så glad och nöjd när jag såg att Molly inte reagerade alls. För henne är det helt normalt att två killar eller tjejer lever ihop. ”Ska de gifta sig med varandra?” frågade hon och lite senare kunde jag bekräfta det när de berättade om sin förlovning. Det roligaste tyckte Molly var att killarna såg nästan exakt likadana ut.

Jag känner att jag gjort ett bra jobb med att öka Mollys medvetenhet och världsbild. Då och då pratar vi om ämnet eller leker kring det. Vi har flera böcker som handlar om regnbågsfamiljer och Molly höjer aldrig på ögonbrynen. Det är så skönt att se. Tänk om alla tog det så naturligt som hon gör? Det hjälper givetvis att en nära släkting till oss lever i en lesbisk relation.

Samtidigt är det så deprimerande att det nästan är socialt accepterat att vara homofob. Det skämtas, skojas och pratas om ”såna där” – som vi och dem. Folk tycker det är äckligt eller tycker att de bör hålla sig hemma om de vill hålla handen eller pussas på stan. Många tycker att de ”skyltar med sin sexualitet” när de bara beter sig som alla andra heterosexuella par gör på stan. Eller inte ens det, de kanske bara håller handen?

Visst, det är inte lika vanligt som heterosexualitet, men det är för sjutton inget konstigt, onaturligt eller ovanligt för det. Och tänk om folk bara visste hur mycket homosexualitet som finns bland djuren. 🙂

Jag håller på att skriva en artikel till barnboksbloggen om hur regnbågsfamiljer gestaltas i småbarnsböcker. Den ska ut i samband med Pride-temat som vi ska ha under Pride-veckan i augusti. Det är inte helt lätt att hitta böcker om regnbågsfamiljer, men de jag hittat har varit förvånansvärt bra ur hbt-synpunkt. Det hela handlar ju om att göra det till något normalt och icke uppseendeväckande och det lyckas författarna bra med. Man ska inte behöva höja på ögonbrynen…det är det som är poängen. Och jag är så stolt över min dotter!

En kommentar till HBT: Icke uppseendeväckande

  1. audhumble skriver:

    Underbart att läsa!

    Gilla

