Pridedag hos Hippiemamman

Pride-veckan pågår för fullt i Stockholm och jag är som vanligt inte där, men jag hoppas ändå att jag något år ska lyckas ta mig dit. Barnboksbloggen som jag skriver för har Pridetema denna vecka och recenserar HBT-barnböcker, diskuterar regnbågsfamiljer osv. Googla lite så hittar du nog dit. 🙂

Själv tänkte jag tipsa om lite HBT-relaterat i populärkulturen.

TV
Det finns många bra HBTQ-relaterade program på SVT.se just nu. Igår såg jag bland annat dokumentärfilmen om homosexualitet i djurvärlden. Forskare har funnit hundratals olika djurarter (allt från stora däggdjur, insekter och apor till delfiner, sjöelefanter och fåglar) som har homosexuellt umgänge eller som lever i homosexuella förhållanden förutom under brunstperioden. Argument som att ”homosexualitet är inte naturligt!” faller ganska platt efter den här dokumentären tycker jag.


Böcker
Det händer nu av Sofia Nordin är en väldigt bra bok som handlar om spirande kärlek mellan två lesbiska ungdomar. Det är nästan så att man kan ta på spänningen dem emellan. Den visar även på svårigheter som man kan stöta på som homosexuell. Att berätta för kompisar, föräldrar eller våga gå tillsammans på stan är inte alls lika självklart och enkelt som i heterosexuella förhållanden.

 

Film
Det görs en hel del film om bögar och ett bra exempel är ju Brokeback Mountain. Men min favoritfilm i sammanhanget är definitivt Fucking Åmål som kom ut 1998. Jag var lika gammal som tjejerna när jag såg denna film på bio och den fångar samtiden på ett sådant bra sätt. Dessutom är den rolig och hoppingivande.

Den 29 juli hade filmen Kyss Mig premiär på bio. Den handlar om lesbisk kärlek mellan två trettioåringar. Jag har inte hunnit se den än, men det ska jag definitivt göra.


VARFÖR?

Och varför ska man ta del av HBTQ-kultur när man är heterosexuell då? Jo, för att få bättre förståelse och större inblick i de homosexuellas situation. Det är kanske inte så många homosexuella som vågar kläcka ur sig att de ska till sommarstugan med sin partner (av samma kön) på lunchrasten på arbetsplatsen. Att vara tillsammans med en person av samma kön ställer en inför många svårigheter när det handlar om umgänge med andra. Ska man rätta personen som säger fel, eller ska man skippa det och slippa få en reaktion?

Att komma ut som homosexuell handlar inte om att göra det en gång för alla, utan man måste komma ut lite till varje gång man möter en ny människa som man väljer att berätta för. Tyvärr är HBTQ inte så accepterat i Sverige som man hade önskat. Homofobin är utbredd och homosexuella beskylls för att vara äckliga eller onormala, t ex när de pussar varandra på stan eller håller handen. Heterosexuella kan göra precis samma sak utan att någon reagerar.

Därför tycker jag att det är jätteviktigt att HBTQ får ta plats i kulturen och samhället. Peta in en bög här, snacka lite om lesbisk insemination där. Vad som än motar heteronormen i grind är bra. Visst är heterosexuella vanligast, men det betyder ju inte att HBTQ-kulturen inte ska få sin beskärda plats i kulturen och i samhället.

Därför kan du ju alltid passa på att fira Prideveckan med lite HBTQ-kultur, t ex enligt ovan. 🙂

Kommentarer inaktiverade.

