After-dagis

19 januari, 2012

image

image


Viktminskning – den tråkiga metoden

19 januari, 2012

Jag vill tillbaka till vikten jag hade innan graviditeterna, nämligen med ett BMI på ca 20. Därför har jag gett mig attan på att minska de 10kg som blev över när allt graviditetsrelaterat var väck.

Jag hoppar inte på LCHF eller liknande kontroversiella dieter (dessutom svårt när man är vegetarian!) och här blir det inga shaker eller bantningskurer.

Jag kommer instället att köra Den Tråkiga Metoden.

Den där som vetenskapligt bevisat fungerar. Den är långsiktig och hållbar. Men lite långsam. Jag kommer inte gå ner ett kilo i veckan. Men sakta kommer kroppen göra sig av med överskottet.

Jag ska helt enkelt göra av med mer än vad jag stoppar i mig. Jag ska fortsätta äta samma mängder som tidigare (när man ammar får man inte banta snabbt för då frigörs gifter i kroppen som kan komma med i bröstmjölken), men röra på mig mer. Då kommer jag ju automatiskt att gå ner.

Jag ska ta det lugnt med söta och feta produkter och försöka äta mycket grönt. Inga förbud, bara måttlighet. Sötsaker på helgen bara och mat var 3-4h så att blodsockret inte hinner svänga så mycket.

Sen ska jag fortsätta gå några mil i veckan och börja träna från februari.

Om ett antal månader uppemot ett år bör jag ha nått mitt mål och då kan jag gå in i balansläge där jag gör av med lika mycket som jag äter för att stanna på min vikt.

Lite långsamt kanske, men känns vettigt för mig.

Ps. Ingen kritik till er som kör andra dieter, så länge det funkar för er så är det ju bra! 🙂

PS2. Kanske ska tillägga (fick en kommentar) att detta är ett långsiktigt mål för mig och att jag inte tänker ta det så snabbt nu när jag fortfarande helammar eller delammar mycket. Detta pga tungmetallerna i fettvävnaden. Om jag märker att det går för fort så är det ju enkelt att reglera med matintaget. 🙂


Om MiniSats

19 januari, 2012

För er som inte vet vad MiniSats är så är det barnpassning på gymmet. De har utbildade barnskötare som tar hand om ett begränsat antal barn. Där finns mängder med leksaker, klättervägg, soffor, filmvisning, pyssel, babysitters, babygym, plats för sovande barn i barnvagn och stort bollhav+rutchkana+klätterställning à la Lek & Buslandet. Rena paradiset för liten Molly i alla fall. 😀 Hoppas att Stella ska tycka att det är okej också.

Om bebisen bajsar eller börjar skrika massor så hämtar de en i gymmet/på gruppträningen. Så man behöver inte vara orolig. Eller ja, lite orolig kanske man är ändå, men äh. 😉 Mest orolig är jag över att inte lyckas tajma mat/sovstunder. Det ultimata hade ju varit om Stella var vaken timman innan vi kom fram, hann käka ett ordentligt och sen sov igenom hela passet. Men hon är ju så oregelbunden så man vet aldrig med henne. Men det gäller väl att inte ha några stora förväntningar och ta det som det kommer. Kan ju alltid ta en halvtimme i gymmet om jag skulle missa passet pga Stella.


Äntligen träningsdags!

19 januari, 2012

Åååh, nu har jag äntligen bokat min första klass på första giltiga dagen efter att mitt träningskort tinats. Det blir en baby-klass. Inte för att jag vet om det är bra träning eller inte, men skönt att mjukstarta lite och sen kan ju Stella vara med så slipper jag lämna in henne på MiniSats första gången. Andra passet blir nog två dagar senare när även Molly får följa med. Det blir 30 minuter cykling. Känns lagom för MiniSats. Och om Stella sover kan jag ju alltid ta en stund till i gymmet.

Åhh, nu har jag längtat efter detta i nästan ett år!

Håller tummarna för att det funkar bra med MiniSats för barnen. (ja, Molly stormtrivs ju där, men det gäller att tajma bra med mat och sömn för Stella)


%d bloggare gillar detta: