Dinomålardags

5 november, 2012

Hörde på Knattetimmen att blått ljus (tv, skärmar) gör att hjärnan är aktiv en timme efteråt så nu har vi satt tv/skärmförbud efter halv åtta på kvällen för Molly.

Idag kom jag på att vi kunde ha kreativ stund denna timme stället för att Molly ska studsa runt och varva upp.

När jag frågar om Molly vill måla så skriker hon nääääjj (och det är samma med lego för övrigt) men om jag börjar själv så blir hon snart lockad att vara med.

Idag målade vi dinosar.

image

Det är brachiosaurusar resp diplodocusar samt euplocephalusar (mollys ide) (långhalsar resp. pansardinosaurier)

image

…och nu hade det bara varit bra om jag också tog skärmförbud och inte låg här och bloggade precis innan jag ska somna… %-)

Dag 14: 10 favoritband/sångare

5 november, 2012
  1. Korn
  2. Deftones
  3. Tool
  4. Röyksopp
  5. Nine Inch Nails
  6. The Knife
  7. The Chemical Brothers
  8. Jamiroqaui
  9. Adiemus
  10. Ladytron

Och det var inte ens svårt. Ingen rangordning.


Ett lyft

5 november, 2012

Jag har inte huvudvärk idag!!! Jaaaaa!

PS. Jag började få huvudvärk pga försämrad syn den 19 oktober och när jag äntligen fick mina brillor två veckor senare så fick jag förkylningshuvudvärk istället, så nu har jag haft ont i två och en halv vecka. Om jag bara blir frisk nu så kommer jag äntligen kunna börja träna igen. Jippie!


En ovanlig föräldraledig dag

5 november, 2012

Idag har Molly varit på förskolan. Vilken skillnad det är med bara ett barn. Har hunnit leka lite och vandra runt med Stella i famnen. Hon säger ”däh…däh” och pekar på alla roliga saker vi ställt högt upp. Om det är något hon verkligen vill ha så säger hon ”johh! johh!” och låter övertygande.

Var och hämtade Molly och orkade t o m gå till en lekplats efteråt, kors i taket. Hade klätt på Stella vinterkläder och skor så barnen kunde gunga och knata runt i sanden. (Men Stella kunde inte gå i stora skorna utan stöd).

image

När vi kom hem så mötte vi grannarna på loftgången och det beslutades snabbt att barnen skulle leka hos dem.

Och jag bara: ”jaha, nähä, jaha då blir det bara ett barn en stund till då. Vad lugnt och skönt.” (Jag sa det inte till dem)

Ibland är det helt ok att vara hemma. Men idag fick jag säkert 40 min egentid medan Stella sov och idag var jag inte trött nog att sova själv (hör på den va!). Så idag gick förskoletiden inte i ett nafs utan vi tog det lugnt. Skönt.

Hann t o m med lite sånt här:

image


4 år

5 november, 2012

 

Kikade lite bland fotona för att se vad för kläder Molly hade när hon var i Stellas ålder. Hittade lite bilder som är exakt fyra år gamla och här är alltså Molly lika gammal som Stella är nu.

Lite längre lugg, men annars är barnen sig lika. De är helt sjukt lika i kroppen om en ser dem bakifrån eller där ögonen inte syns. Jättecoolt!

Såg även att Molly redan traskade omkring utomhus. Jag har tagit fram vinterkängorna idag för att testa om Stella kan gå ute. (Molly började ju gå två månader innan Stella, så hon var ju lite tidigare). Dessutom såg jag att vi testade trosor på Molly redan i oktober, alltså 12 månader gammal. Vi är långt därifrån med Stella. Molly var mycket enklare med pottandet.  (Men Molly blev inte blöjfri förrän hon var 2 år och 3 månader. Vi körde blöjfritt hemma mellan 18-27 månader med många pölar).

 


Turtles ninjavapen

5 november, 2012

Molly berättade idag om hur Teenage Mutant Ninja Turtles fick sina vapen. Hon fick lära sig att Rafaels vapen heter sai, Leonardos svärd heter katana och Michelangelos heter nunchucks. Och Donatellos stav, ja, den heter tydligen stridspinne. (Jag kunde bara inte hålla masken)

image


Molly om livet och döden

5 november, 2012

Molly och jag har ju snackat om evolutionen tidigare. Idag berättade hon dessutom att hon först var en människoapa, sen ett spöke och sen blev hon en människa, dvs Molly. Hon var ingen annan människa där emellan. När hon var spöke svävade hon runt överallt och ut till andra planeter i rymden. Sen när hon dör, då är hon bara död.

Inget direkt reinkarnationstänk alltså…eller jo, lite kanske?


