Dag 15: 10 fiktiva favoritkaraktärer

6 november, 2012

1. Merida i Modig (tuff och självständig men samtidigt inte manligt hård)

2. 3. 4. Blake, Ders och Adam i Workoholics (de är galet knäppa och roliga)

5. Leonardo i Turtles (the leader of the pack)

6. Tobias Fünke i Arrested Development

7. Ariel i Lilla Sjöjunfrun. Har alltid identiferat mig med henne av nån anledning. (sen vet jag inte om hon är någon bra förebild eller ej..)

8. Professor Dumbledore i Harry Potter. Jag brukar identifiera mig med visa, mäktiga trollkarlar av någon anledning.

9. Gandalf. Samma på den.

10. Sheldon i The Big Bang Theory. Kul med en karaktär med aspergers i en TV-serie.

Utom inbördes ordning. Ej komplett lista.

Bara så att ni vet

6 november, 2012

Åh, jag längtar hem till min klämmiga lilla Stellis som säger ”dääh, däh!” och pekar på allting. Sen längtar jag efter att få bygga lego och ha intressanta diskussioner med min intelligenta femåring. (men jag längtar inte efter att städa köket, hänga tvätt, argumentera, amma innan jag ens fått av mig ytterkläderna osv.) (och imorgon kommer jag nog längta tillbaka till jobbet). ;-P

^^


Alla bloggbebisar

6 november, 2012

Nu ploppade föresten sista 2012-an i min bloggreader i förrgår. Åh, så många nya söta bebisar som har kommit sedan i somras. Tror jag räknade det till sju-åtta stycken. De har alla fått såna där udda namn, det är lite lustigt. Varje gång har jag tänkt ”eeeh, jaa..?” Men inga konstiga namn eller så, bara lite ovanliga. Fina när en vänjer sig.

Det är tre som är gravida på jobbet varav jag fick veta om en idag. Men det är klart att det ploppar ungar åt höger och vänster nu, jag är ju inne i värsta föda barn-åldern.

Synd är bara att våra kompisar och syskon antingen har klarat av det där redan eller inte är det minsta på väg, kanske inte ens har en partner. Men men, så kan det vara. Nu är jag ju ändå klar med min föräldraledighet snart, så då behöver jag ingen att gå och dra barnvagn med bära i sjal med. Har ju dessutom fått flera nya kompisar via Sjalbarn och det är kul med jämnåriga kompisar till barnen.

Min svärkusin vill faktiskt ha barn redan som 25-åring (men hon är 19 år nu), men annars tycker jag att folk generellt får barn sent här i Göteborg (över trettio år). Tätt kommer ungarna också. Ibland har syskonen knappt hunnit fylla två år. Själv blir jag bara mer och mer nöjd med våra fyra år mellan barnen, men jag ser klart fördelar med att ha tätt också. (om jag fick göra om det skulle jag ha minst 3 år, kanske 3,5 år emellan, eller 4 år). Men det beror ju på vad som passar och framför allt så går det ju inte att planera rakt av. Det vet ju jag. (det tog 1,5 år för Stella att bli till).

Men som sagt, kul med bloggbebisar. Grattis grattis till alla er! Jag njuter av era bebisbilder och är samtidigt glad att jag inte är där själv (jag passar verkligen inte som bebisförälder). Men goa bebisar på bild och blogg är ju aldrig fel. 🙂


Våndas inför julen

6 november, 2012

Jag har fått dille på höstmys nu. Vill helst sitta under filt med raggsockor, dricka te och läsa bok hela tiden. Eller sitta på jobbet, titta ut över ett regnigt grått Göteborg och dricka te och äta clementin.

Till julen längtar jag dock inte alls. Har snarare lite ångest. Tror att det hänger ihop med fyra saker. a) Gillar inte konsumtionshetsen kring julklappar. b) Ser inte alls fram emot själva julafton med kuska runt till Fs släktingar och bli överstimulerad av en heldag bland folk och mycket julklappar. c) Det blir inte som när jag var liten. d) Stressigt att hinna med allt, vi har alltid fullt på helgerna och dessutom fyller Fredrik år i december. Och så är det luciafirande på förskolan, adventsfika hos svärmormor, godisbak med min familj (men det är kul!) osv. Även om jag stryker alla måsten så kan jag inte komma ifrån c).

Så nä. Inte kul med jul. (längre) (jag älskade julen tills Molly kom)

Förra året låg ju jag och Stella på sjukhus mellan 15-23 december så vi slapp mycket av julhetsen (fyi: Stella fick ett rs-liknande virus). Molly och Fredrik lyckades faktiskt klä julgranen en dag och vi hade hunnit med både julbak och pynt innan Stella blev sjuk, men i övrigt släppte alla krav och det var skönt. Dessutom var det ”min” jul förra året, så vi firade faktiskt hemma hos oss på julafton med min mamma som inte jobbade på hela dagen!!! (det var många år sedan sist, hon jobbar inom vården och brukar låta de med småbarn få vara lediga på julafton, all heder åt henne!). Så vi åkte till svärmor dagen efter och svärfar en annan dag. Skönt att slippa ta dessa två samma dag.

Men i år blir det som vanligt. Bläää.

Samtidigt vill jag ju att Molly ska få ha roligt, hon älskar ju att träffa folk och fira jul och jag vill ju inte missa denna dag i hennes sällskap genom att vara en sån där trist introvert som bara vill åka hem hela tiden. Kanske ska ta och joina min svärkusin som brukar sätta sig i tv-rummet på övervåningen hos svärmormor efter några timmar? 😛

Nä, men ni fattar nog vad jag menar.

Det allra tristaste är dock julmaten. Som vegetarian är den ingen hit. Jag älskar inte sojakorv och veggoköttbullar utan vill helst ha helt annan mat (vi brukar äta tapas med min familj sedan två år tillbaka!). Förut när jag åt fisk var det gott, men nu finns inget av intresse på julbordet. Brukar äta typ ägg, kanske nån paj hos svärmormor, sallad…nä, typ inget gott. Skämtar med F om att ta med egen tacos eller nåt, men jag vet inte.

Dessutom brukar dessa sällskap aldrig ha julgodis på julafton. Eller choklad!!?? WTF??

Vi bakar ju flera veckor i förväg bara för att vi ska ha massor på julafton. Dajm, knäck, kola, chokladaskar osv. För mig hör det till att mumsa halva dagen typ (fast det kommer jag inte göra i år, men några kan jag ju ta). Får ta med en ask kanske…

Nä, det blir aldrig lika mysigt som hemma när jag var liten. Då tände vi i eldstaden, hade julmusik (det har de inte heller),  det var bara vi i familjen (lugnt och skönt), jag gillade julbordet, vi åt julgodis och hade ingen tomte efter att jag fyllt 6 år (trodde knappt på tomten ens då). Vi umgicks med varandra, gick på långpromenad, spelade brädspel, öppnade julklappar i lugn och ro medan alla tittade på (istället för att hysteriskt dela ut julklappar i strid ström som hos dessa släktingar (det är för många för att titta på)) osv.

Nä, slut på klagomålen.

Jag får ta det för vad det är. Kanske blir det annorlunda traditioner framöver, vem vet? Oavsett vilket så kommer det ju att bli förändringar när våra syskon får barn och partners. Då kommer det att blandas upp.

PS. Ja, jag vet att jag bara gnäller nu, detta är inget stort problem. 😉 Ni behöver inte skicka kommentarer om att jag ska skärpa mig eller nåt. Bloggen är ju min ventil. Detta är inget jag går runt och öser ur mig direkt… Julafton är ju bara en dag. 🙂


Processtrukturer

6 november, 2012

Nu har jag fått en ny rolig uppgift på jobbet. Alla andra kanske tycker att den är så här rolig: (det är stora smileydagen idag…(eller så har jag sjalbarns smileyfönster öppet för att kunna välja passande smileys hela dagen), men jag som älskar struktur tycker att det är jättekul. Jag är dum i huvudet, jag vet (femte stycket).

Jag ska i alla fall sätta ihop en dokumentation kring processen för hur vi sköter utrullningar av material till bilföretagets webbplats. Jag ska nog göra det på en hemsida med flöden och länkar till olika guider, mallar, checklistor osv. Så kan vi som jobbar med utrullning gå in där och följa flödet ner för att se så att vi inte har glömt något viktigt innan vi rullar ut.

Jag fick med mig en annan kollega på det här och så gjorde vi ett första utkast på en whiteboardtavla. Hon är lika mycket för struktur som jag, så det var helt rätt person.

Jag gnuggar händerna. Åååh… Hjärngympa på hög nivå.

Sedan har jag fått nys om vad som eventuellt väntar på chefmötet på torsdag. Men det tar vi då. Men det är positivt.


Tillbaka igen

6 november, 2012

Det var falskt alarm igår. Fick massa huvudvärk på kvällen och nu har jag haft det sedan dess.

Men jag hoppas att det inte är ögonen/synfel. Men det borde det inte vara eftersom jag hade huvudvärk direkt på morgonen idag och det hade jag inte innan förkylningen (dvs. då hade jag mer huvudvärk ju mer jag läste och fokuserade ögonen).

Buuu…


45 dagar kvar

6 november, 2012

Jippi, sträckbänken är över. Nu har jag fått g på att börja jobba heltid efter julledigheten. Underbart! Det känns verkligen som en lättnad att bara behöva vara föräldraledig till 21 dec istället för 31 januari. Jag hoppas att jag ska må bättre och bli gladare nu, det har varit en väldigt stressig och frustrerad höst. Det är jobbigt när själen och hela livet spjärnar och vill vara på jobbet istället för hemma.

Och nu blir vi faktiskt ännu mer jämställda i uttaget av föräldradagar så det är ju bra. Jag hade gärna delat rätt av, men i så fall skulle jag vara tillbaka precis innan semestern och det kändes lite onödigt, så därför drog vi ju ut på det för att lösas av under semestern (rätt bra egentligen, så fick vi fem veckor tillsammans att vänja in på). Nu blir det 9,5 månader heltid för mig och 8 månader heltid för Fredrik (och 5 månader halvtid för oss båda), av dessa månader har vi varit hemma tillsammans 2+5v på min ledighet och 4-5v på Fredriks ledighet.

Nu kommer nog Fredrik ta några fler dagar än mig, men det handlar om några enstaka, så vi kommer nog få fullt jämställdhetsbidrag tror jag. (det ligger på runt 12-13000kr så det är ju inte illa. Men jag vet att själva grejen varit en flopp, det har tydligen inte påverkat mycket alls till ett jämnare uttag.)

Jag och min chef ska tydligen ha planeringsmöte inför vad jag ska jobba med. Huuu… måste luska lite i vad sagts på ett visst möte igår.

45 dagar kvar till julledighet och föräldraledighet finito forever (och det blir 17 föräldralediga dagar totalt. Skönt!).


