Det skulle bli en Stella

15 november, 2012

Nu har jag hittat första gången jag skrev om namnet Stella. Det var för drygt tre år sedan, alltså två år innan Stella föddes och då var hon knappt påtänkt.

Några veckor senare hade jag helt hängt upp mig på namnet och skrev detta inlägg. Det blev ju ingen fisk som fick heta Stella, utan jag fick ju min egen Stella. Det var nog meningen helt enkelt. Det skulle bli en Stella. ❤

PS. Molly var också ett namn vi bestämde oss för långt innan jag ens blev gravid med henne.

Nytt dataspel

15 november, 2012

Ikväll ska jag och Molly spela The Sims! Jippie!

(har inte spelat på flera år, men nu tror jag att Molly är mogen för det, så nu kan jag och hon spela tillsammans på vår umgåstid (jag har barnen medan F får en ledig timme)).


Kreativ verkstad innan läggdags

15 november, 2012

Nu har vi kört kreativ verkstad innan läggdags i kanske två veckor. Målet har varit att Molly inte ska titta på TV/spela skärmspel en timme innan hon ska sova, att hon ska varva ner och sitta still (tidigare har hon snarare gjort tvärt om och börjat hoppa på möbler och springa runt när hon inte fått sitta vid TVn).

Vi sätter oss vid köksbordet och gör något av följande:

  • ritar
  • skriver i skrivboken (tränar på bokstäver m.m.)
  • färglägger
  • gör saker i fimolera
  • pusslar osv.

Det finns ju hur mycket som helst som vi kan göra, typ klippa och klistra, pyssla osv. Vi har avsatt 45 minuter till detta och då ingår att äta lite kvällsmat (en annan fördel är ju att det inte blir lika smuligt framför datorn eller i soffan när hon sitter vid bordet)

Jag har inte märkt någon enorm skillnad i hur enkelt det är att lägga henne, men det har nog faktiskt blivit färre bråk och mindre hopp i sängen vid läggdags. Hon verkar lite lugnare och vi får definitivt i henne mer kvällsmat på ett lugnare sätt.

Sen är det ju en trevlig stund för oss föräldrar också. Vi brukar ta varannan dag. Molly är annars inte så mycket för att pyssla, hon brukar inte ha ro till det och dessutom brukar Stella störa oss hela tiden. Men på köksbordet kommer vi undan det värsta.

Så det var ett litet tips till er med större småbarn som har svårt att varva ner innan läggdags.


Dag 24: 10 favoritspel

15 november, 2012

Ej i ordning, brädspel om inget annat nämns.

  1. Rockband (Playstation 3)
  2. Ticket to Ride (bygg tågbanor, jag är grym på detta spel!)
  3. Smallworld (ta över världen med olika varelser)
  4. Pictionary
  5. Singstar (Playstation 3)
  6. Left 4 Dead (Zombiespel) (dataspel)
  7. Puerto Rico (bygg upp plantager i Amerika och skeppa hem godset till Europa)
  8. Zooloretto (Samla djur till din djurpark. Även för yngre!)
  9. Team Fortress II (samarbeta och tävla mot ett annat lag med olika karaktärer med olika vapen) (dataspel)
  10. Pixeljunkies Monsters (samarbetsspel) (Playstation 3)

