Hur det är på en webbyrå

Det känns som att folk har en viss bild av hur det är att jobba på en webbyrå. När det gäller min webbyrå så kan jag nog säga att det mesta är sant! 🙂

  • Annorlunda inredning (vi har stora trälådor istället för hyllor och dekorationer överallt. Klistermärken på väggarna, en hoppa-hage på golvet, vintageprylar på toaletterna, stora svarta-tavelväggar som folk klottrar på osv.
  • Folk chillar/flexibel arbetstid (när jag kommer hit vid åtta är vi kanske fem personer på plats, vid halv nio-nio trillar de flesta in (60-80 pers till) och när jag går vid fem sitter de flesta kvar)
  • Här arbetar nördar och hipsters (frekvensen av skägg, AD-brillor och nördar är hög).
  • Mycket teknikgrejer (vi har en stor pekskärm, det finns plattor och datorer överallt, vi har ett Xbox Kinect som är hackat som vi programmerar, alla har företag-smartphones (hög iphone-faktor här, men vissa har faktiskt Android också, jag ser det som att vi som valt Android har lite mer intresse än många som bara väljer iphone för att det är ”norm”).
  • Folk åker rullskridskor (ok, det har jag aldrig sett! Det stämmer inte)
  • Folk spelar pingis och Guitar Hero på arbetstid (nej, vi har inte pingisbord, men jag har sett några spela guitar hero, men knappast på arbetstid. Fredrik däremot brukade lira lite på sitt jobb inom it-sektorn. Däremot var jag på intervju på en annan webbyrå och de brukar spela pingis när de var trötta i huvudet).
  • Mycket retroprylar, nördprylar och privata grejer framme (japp, det kryllar av dem i AD-rummet och det finns mycket i de andra rummen med. Dock finns det väldigt få foton på familjen faktiskt).
  • Lyxiga grejer (största kaffemaskinen, ”hotellfrukost” på måndagar, godis varannan fredag, afterwork med mat och alkohol på kontoret varannan torsdag, frukt och tropisk frukt i skålar överallt och i alla konferensrum, bubbelvattenmaskin, snittblommor överallt osv.)

Jo, jag är väldigt nöjd med min arbetsplats. Jag passar jättebra in här och har många kompisar här (har nog aldrig känt att jag passat in ordentligt tidigare, särskilt inte i skolan).

Här kommer lite bilder från instagram.


Vår kontorsansvariga har jobbat på Gothia Towers-hotellet tidigare. Det märks! Superlyxiga måndagsfrukostar. Nu får vi även ägg. Nam! (och vi har tända ljus överallt, hon är helt grym på att skapa kontorsmys!)


Entrén till det k-märkta huset


Vintage på toaletterna


Övervåningen med konferensrum


Möte med hemlagad fika (men det har vi ”bara” var tredje vecka. 😉


Åsså favorit i repris från igår. Två webbutvecklare på övervåningen.

Men det finns ju en del nackdelar också. Stort ansvar, krävande kunder, övertidsarbete, tighta deadlines, folk som jobbar på helgen osv.  Just dessa grejer rör inte mig eftersom jag sitter på en avdelning där vi kan hjälpas åt mycket.

Men senast igår hörde jag om en kille som blivit helt knäckt och behövde ta en liten paus efter att ha jobbat med knepiga kunder och mycket övertid. Minsta lilla projekt handlar ju om uppemot hundra tusen kronor och ofta handlar det om miljoner, så det är ju mycket som står på spel hela tiden. Och då gäller det ju att hålla kontorsimagen uppe. 🙂

Dessutom måste vi ”pitcha” mot nya potentiella kunder och då jobbar vi (inte jag) gratis med att ta fram ett webbplatskoncept och hoppas på att kunden ska anta oss. Ofta i hård konkurrens. Det är kanske bara var tredje-fjärde pitch vi vinner. Vi fick inte Desigual t ex och det grämer jag mig över fortfarande (sitter här i min Desigualtröja och surar.. ;-()

En kommentar till Hur det är på en webbyrå

  1. […] jag jobba med processtrukturer och jag har fått mycket credd för det. Jag funderade även kring livet på en webbyrå. Vi införde nya läggrutiner för Molly för att få henne mindre stimmig. Kreativ verkstad och […]

    Gilla

