Saknad

24 november, 2012

Idag insåg Molly fulla vidden av att Fredrik ska åka utomlands i fyra dagar.

Hon grät i sorg i en hel timme. Jag har aldrig sett henne sån förut. Gråta kan hon ju, men aldrig på det sättet. Tur att Skype finns och att vi ska träffa både hennes faster E, farmor, morfar, moster och förhoppningsvis kompisarna om vi och de är friska. Sedan är det ju förskola varje dag också. Dagarna kommer nog att gå fort för henne

Men jag minns ju själv hur det har. Stod och grät i fönstret bara när mamma jobbade kväll och var ledsen när pappa var bortrest (ofta!) och att han kom hem med små souvenirer.

Men detta tog mig nog ändå på sängen. Hon är så stor och så liten på samma gång. Och Stella förstår ju ingenting av det. Nånstans där emellan hände det.

En skönare helg

24 november, 2012

Tidigare var ju helgen bara en förlängning av vardagarna. Jobbiga, slitiga och en massa måsten. Men denna och förra helgen har jag faktiskt lyckats få in lite myskänsla.

Idag har jag och Molly varit på gymmet, Molly lekte på barnpassningen och jag körde ett apjobbigt ViPR-pass (svingade och grejade med ett 4kg tungt rör) (idag klarade jag burpeesarna bättre (dock inte bra!), tack för tipset Anna!). På väg hem mötte vid Stella och Fredrik som skulle ut på löptur med joggingvagnen, så efter lite rest-tacos så spelade jag och Molly spel. Idag blev det tyvärr inte Sims utan My Little Ponyspelet på mobilen. Men det är helt okej.

När Stella ville somna om i sängen efter löpturen så tvekade jag länge, men jag föll till föga och somnade in jag med. Så skönt att ligga där med min träningsvärk och bara slappa och slumra. Åh, det är väl sånt lördagar är till för?

Stella har sovit i flera timmar nu, så jag har lyckats betala räkningarna och greja med försäkringskassan och vi har också kört tre tvättar. Imorgon åker Fredrik till Kiev så vi har försökt förbereda så gott det går. Vill inte ha såna grejer hängande över mig. Det får bli till att göra bara det nödvändiga när han inte är hemma på fyra dagar.

Snart ska vi äta potatisgratäng och quorn-uncle ben-sås .

Sen måste jag säga att gårdagen var den bästa föräldralediga dagen på länge. Vi var på bra humör alla tre, jag var pigg och vi bråkade inte. Bara en sån sak. Det kan göra hela skillnaden. (för så brukar det alltså inte vara, snarare helt tvärtom).

Men det känns som att livet vänt nu. Har varit glad hela veckan faktiskt!


Beräkna föräldrapenning

24 november, 2012

Nu går vi om en dryg månad in på sista varvet, då min högavlönade make ska vara heltidsledig och jag ska jobba heltid. Han tjänar 12500kr mer än mig i månaden och når en bit över att betala statlig skatt varför det blir ett rejält tapp när han ”bara” får en föräldrapenning på 20 570kr brutto i månaden (takbeloppet). Men jag kommer ju å andra sidan gå upp på heltid, så det blir ungefär samma som tidigare när han jobbade heltid och jag bara fick 4000kr i mån i föräldrapenning (som var baserat på en arbetstid på 75% på min tidigare lön). (jag tog ut 3 dagar i veckan för att dryga ut dagarna, han tar ut 5 dagar i veckan för att skydda sin SGI eftersom hon nu är över ett år.)

Något som har varit väldigt lönsamt för oss och säkerligen för många andra är att jobba halvtid och vara föräldraledig på halvtid. Då kommer vi nämligen under att betala statlig skatt på Fredriks lön. Vi kommer få cirka 2000kr mindre i månaden nu i vår än tidigare. Men det gör inget. Vårt utgångsläge är typ studenttiden som var när vi fick Molly, så vi kommer väl alltid att tycka att en större inkomst än 15000kr i månaden är toppen. 😛

Många har ju inte möjlighet att jobba halvtid och vara hemma halvtid på detta sätt, men det kan vara värt att fundera kring och räkna på. 🙂


Var beredd på undergången

24 november, 2012

Det närmar sig 21 december 2012. Bäst att vara beredd…

image

Lite ironiskt ändå tycker jag att Göteborg Stad kör en sån här kampanj just nu av alla tidpunkter. 😀


Mina ungar

24 november, 2012

Det blir ju inte så mycket bilder här i bloggen, de lägger jag hellre upp på Instagram (jag heter Ampiloppen). Men här kommer en liten bildkavalkad från senaste veckan. Mina underbara ungar! ♥

image

image

image

image


