Gräsänka dag 3 av 4

27 november, 2012

Idag hade jag och Stella sovmorgon ända tills jag vaknade av mig själv tio i åtta. Ljuvligt! Dock hade jag drömt massa mardrömmar på natten, det gör jag sällan så det var inte kul.

Jag tränade massor, åt lunch, målade geparden (se förra i lägget) och hämtade Molly vid två som vanligt.

Men där tog musten slut. Blev lättirriterad, trött och grinig. Molly var intensiv, tjötig och tidvis gnällig som vanligt. Hela eftermiddagen blev ett evigt väntande och tjatande (hon).

Vid fem kom syrran och vid kvart i sex kom pappa (jobbar i göteborg denna vecka). Kul! Vi åt mat, pratade massor (även om de redan vet allt om mig pga min glappkäftiga blogg) och barnen rumlade runt som vanligt.

Jag var rätt överstimulerad och blev jättetrött på allt barnprat, klängiga barn och tjat om dataspel osv. Men till slut var det läggdags och efter 20 mins gråt över en borttappad favvogosse så kunde jag läsa för Molly medan pappa såg efter Stella.

Till slut blev Stella dödstrött från en sekund till en annan och sen blev pappa tvungen att åka tillbaka till hotellet. Men jag hann bara läsa kanske sju minuter till innan molly slocknade vid halv tio. Stella somnade på andra sidan om mig fem min senare. Phu! (När M är uppe i varv kan de inte ligga i samma rum, men nu var hon så trött att det gick bra. Vilken tur!)

Sen skypade jag lite med F direkt från Ukraina och nu ska jag lägga mig.

Måste försöka hålla ihop nu. En dag kvar. Första två dagarna gick ju bra, men idag var slitigt. En dag kvar. En dag kvar.

Jag vill också bli konstnär

27 november, 2012

Igår och i förmiddags när jag var ensam hemma med Stella så har jag verkligen haft möjlighet att pyssla lite. Kul och välbehövligt. Så länge jag har varvat det med amning och läsa böcker så har det gått bra. (men lite har jag morrat över att Stella sparkat på tangentbordet. Nedanstående har jag faktiskt målat med Stella i knät större delen av tiden…skilled…).

Jag har fått upp ögonen för grafiska tryck till barnrum på sistone och har önskat tavlor från Isa Form både i födelsedagspresent och julklapp (men de har inte fått något ännu i varje fall). Det finns ju många som designar sånt här, men just Isa Form gör det väldigt fint. Jag följer faktiskt henne på Instagram också, hehe. 🙂

Men nu har jag i alla fall provat att designa själv. För jag vill också kunna! Hur svårt kan det vara, liksom? (jodå, svårt om en inte har den där ådran…Men jag vill ha den, så jag ska ha den!) Min svägerska är grym på att teckna, hon ska söka en animatörsutbildning i höst. Jag vill också bli grym på att teckna. Få en personlig stil.

Oftast när jag tecknar så blir det antingen fult eller väldigt realistiskt. Men jag vill få den där personliga stilen. Göra något tufft. Som Fia Eliasson, Marion BilletLisen Adbåge och Emma Adbåge. Någonstans insåg jag att det handlar om att förvränga proportioner och utesluta detaljer. Sen målade jag en gepard.

Jag testade en för mig ny teknik att färglägga i photoshop och jobba utan konturer. Det är ju det modernaste inom barnböcker just nu. Väldigt retro på något vis.

Surikaten blir nästa projekt.


Bara för att jag inte älskar burpees

27 november, 2012

Idag sprang jag först 5,3 km med löpvagnen (35 min) och sen körde jag några övningar med Workout Trainer-appen. Den är gratis och en kan välja på en massa olika pass samt skapa egna. Det jag gillar med den är att den håller tiden och motivationen uppe för mig. Den visar med löpande stilbilder och en dataröst talar om hur övningen går till. Det finns även en förklarande text. Finns säkert bättre appar, men jag tycker att den är ok tills vidare.

Gjorde även ett eget pass i appen med squats, plankan, armbåge-plankan, utfall och…damdadam…burpees. I förrgår snackade jag nämligen med min svägerska och visade hur jag gjorde (missgjorde) burpeesarna och hon sa att jag svankade alldeles för mycket och att det nog är därför som jag inte klarar av att ta mig tillbaka ordentligt efter armhävningen. Provade idag och det gick helt klart bättre, om än inte så smidigt. 😉

Om ni för övrigt är sugna så har jag ytterligare en burpee-utmaning till er. Vi kan kalla den taido-burpeen. Det är nämligen sådana som svägerskan kör på sina taido-pass (taido är en kampsport).

Hoppa bakåt ner i plankan, gör en armhävning, sätt dig på rumpan och glid bakåt ner på rygg. Gör en situp, hoppa sedan upp på benen igen och hoppa sedan upp i luften och gör en spark. Om igen.

😀


