Kommunikativa Stella

29 november, 2012

Det märks att Stella är ett år nu. De senaste dagarna har hon börjat koppla ihop 1 och 2.

När jag går ut och börjar plocka fram mat i köket så går hon fram till sin matstol, tar tag i den och börjar göra uppmanade ljud tills jag sätter henne i stolen. Hon fattar alltså att det är mat på gång.

När jag tar fram sopborsten och börjar sopa så går hon och hämtar sopskyffeln och ger den till mig (hjälpsam tjej!).

Sedan har hon lärt sig ordet ”hämta” och kan nu hämta vissa saker som jag pekar på. Hon brukar ofta peka själv och göra uppmanande ljud och då ber jag henne hämta dem istället och det gör hon. Coolt!

Hon har dessutom lärt sig ordet titta och det använder hon hela tiden. 🙂 Hon är mycket mer verbal än storasyrran i samma ålder. Stella kan nu säga pappa, där, mamma, katt, titta (lärde sig i typ den ordningen från ca 11 mån ålder).

Sen har hon börjat bli övertydlig med att hon vill amma. Hon rafsar nu i min tröja/urringning och försöker slita av mig kläderna. Eller så kör hon ner armen och gräver runt. ^^

Vill inte ha mastit idag igen

29 november, 2012

Jag har ju varit hemma i sex dagar och Stella håller nog på att få tänder för hon äter inte mycket och ammar desto mer.

Idag när jag är på jobbet så…känns det…verkligen… Produktionen har verkligen ökat på de här dagarna. Funderade på om jag ska gå på afterworken idag, men…det blir nog inte så… (förra gången jag var på after work så fick jag mastit (mjölk tränger ut i bröstvävnaden) pga att jag var här en timme ”för länge”.)

I värsta fall får jag väl gå och mjölka ut lite.

Det är vanedjur de där brösten alltså…


Internkommunikation

29 november, 2012

Yay, nu har jag fått 25% arbetstid kommande två veckorna för att jobba med internkommunikationen inom vårt team mot kunden. Kul! Nu ska jag arrangera om på intranätet och greja. Struktur, kommunikation!

När jag pluggade till kommunikatör så tyckte jag att internkommunikation var beiget (bäscht) och tråkigt. Men nu är det kul, nu ser jag ju nyttan i det på ett annat sätt. Har ju alltid tyckt att administration är roligt dessutom.

Nu är det bara 8 föräldralediga dagar kvar och 22 dagar kvar till jullovet. Det går fort.


Bronies alltså

29 november, 2012

Broniesarna dyker upp överallt. Att min dotter som är fem år gillar My Little Ponys nyaste serie Friendship is magic är ju helt förståeligt, men när vuxna män (och kvinnor) gillar den och börjar samla figurer och snackar på nätet, då är det något som är lite udda. (bronie = bro’s (brothers) som gillar MLP)

Måste nog se den där serien… Den måste ju vara bra!

PS. Min mans ukrainska kollega är tydligen en bronie. Han var på väg att skänka sin ponnysamling till Molly, men då sa Fredrik nej. En ponny fick dock Molly, men den köpte F i en affär. Jag och Molly spelar dessutom MLP-spelet på mobilen och det är helt okej.

PS2. Här kommer lite som jag hittade på tuben. Jag har inte sett det än, jag vill helst se det från början i så fall.


Lunchdejt på jobbet

29 november, 2012

Idag ska jag gå iväg på avdelningens andra lunchträff. Vi försöker ordna så att alla i teamet som jobbar mot samma kund går och äter lunch ute typ en gång varje-varannan månad. Trevlig initiativ tycker jag. Idag ska alla utom två med, så det är ju jättebra (vi är typ 10 pers eller nåt sånt).

Jag äter ju aldrig lunch ute eftersom det är dyrt och känns onödigt när jag kan ta med mat. Dessutom är jag lat, orkar inte gå utanför kontoret för att få mat utan tar hellre den promenaden efteråt. Snål är jag också. 😉

Men när det blir en sån här happening så är jag gärna med, även om det vegetariska alternativet idag kommer att vara 20kr dyrare än ordinarie lunchen. O.o Jaja… Trädgårn har ju i alla fall vegetarisk mat på menyn på hemsidan och det är inget som behöver tas separat typ. Det är ganska ofta som jag måste fråga specifikt och då finns det en rätt och då får jag bara hoppas att den är god. Köttätare hade ju aldrig accepterat detta, men jag får gilla läget. Detta är ju självvalt i alla fall. Det är ju värre med allergiska personer. Och veganer. Vi pratar inte veganer.


Hälsokoll november

29 november, 2012

Nu har det redan gått en månad till! Wow. Dags för månadens hälsokoll.

Resultatet
Det har inte hänt något med måttband och på vågen, men jag känner mig friskare och starkare än på länge. Jag har ju börjat bygga muskler och jag ser stor skillnad när jag tittar på bilderna från 15 oktober och 15 november. Massan börjar omfördela sig, så kan vi uttrycka det. 🙂

Eftersom jag bara har ett kilo och några centimeter kvar till målformen, så har jag börjat klura på nya träningsmål. Följande har jag kommit fram till.

De kommande månadernas målsättning

  1. Springa ett 5-kilometerslopp nästa sommar, troligen Näsetloppet eftersom mitt företag brukar göra ett jippo med det. Klara det på under 30 minuter. (vet inte om det är bra eller dåligt, men jag springer på ca 32-35 minuter i nuläget, beroende på om jag har barnvagnen med mig och hur mycket backar det blir). (ha! Trodde aldrig jag skulle vilja springa ett lopp!)
  2. Bli mer muskulös.
  3. Få bättre corestabilitet. Bygga upp min bål så att jag orkar stå i plankan på tårna, orkar göra armhävningar på tårna osv. Har redan börjat träna och har satt ihop ett program. Ska lära mig burpees!
  4. Minska magens omfång ytterligare.

Träningen
Det har gått riktigt bra eftersom jag knappt varit sjuk alls denna månad. Jiiiippie!

Lade till en egen plupp eftersom jag faktiskt ska gå på ViPR imorgon (sista dagen i månaden). 7 besök denna månad alltså! Wow!

Åsså löpningen och promenerandet.

Över åtta mil alltså, inte illa! 1,7 mil har jag sprungit fördelat på fyra dagar. Promenerat mycket har jag gjort också. 6,2 mil varav säkerligen 4-5 mil med Stella på ryggen (12-13 kilo).

Jag har gått på dagliga promenader när jag jobbat och när jag varit föräldraledig så har jag oftast kånkat till förskolan, det blir 4km per dag. Nån dag gick jag dessutom till biblioteketet/öppna förskolan och då blir det 6-7km på samma dag. Rätt trött i benen efter det… 😉

Jag har inte sprungit i Zombies, Run!-appen denna månad. Har istället för intervallöpning fokuserat på jämna 5-kilometare.

Maten
När det gäller maten så ska jag fortsätta som jag gör. Fokuserar stort på grönsaker och försöker äta halva tallriken med grönsaker till lunch och middag. Det är verkligen ett grymt bra sätt att gå ner i vikt eftersom grönsaker både är superdupernyttigt och fyller upp magen bra så att jag känner mig mätt (men jag måste kombinera det med kolhydrater och protein så klart, det är inte mycket energi i grönsaker).

Försöker ta max en fjärdedel kolhydrater och det ska vara fullkornsprodukter. Äter mycket bönor och ärter, bra mat. Billigt också. Försöker äta några valnötter per dag för Omega3:ets skull och jag äter mycket av supermaten med antioxidanter m.m. Blåbär, frön, yoghurt, havregryn, bär, frukt osv. Bra grejs. Mår väldigt bra.

Sen har jag ju sköljt näsan med nässköljaren i någon månad. Näsborren känns mindre torr och framför allt så känns det som att jag kommer att bli mindre förkyld nu. Behöver inte peta i näsan och sköljer bort virus två gånger om dagen. Känns bra. Har inte varit förkyld på en månad nu. Bara det är värt mycket!

Har ätit några få bitar av godis och liknande. Det handlar inte ens om en tidigare fredagsprotion utspritt på en hel månad. Så det känns bra. Känns lagom så. Unna sig lite utan dåligt samvete.

December blir väl en utmaning med tanke på allt smaskigt. Men jag tänker försöka hålla mig till att ta liiite och njuta av det. Det räcker bra så. Behöver inte äta tolv pepparkakor, det räcker med en eller två. En lussebulle räcker, inte tre. Inte fjorton knäckar…ja, ni fattar. 🙂 Dessutom dricker jag pepparkakskryddat te på jobbet och äter pepparkakskryddade nöt- och dadelbollar på fredagarna och det funkar bra det med. Egentligen är det ju krydda och inte själva kakan som är god. 🙂

Mot nya utmaningar!

PS. Nästa månad blir det avstämning för hela 2012 som varit mitt mest hälsosamma år någonsin. 1 februari har jag tränat i ett år (med varierande frekvens beroende på alla förkylningar).

 

 


Gräsänkedag 4 av 4

29 november, 2012

Denna dag gick bra som tur var. Molly var på förskolan och jag och Stella sov och lekte. På eftermiddagen blev det mycket TV och sedan gick vi till skolan som jag skrev om tidigare. Vi kom hem vid halv åtta, pysslade lite, åt kvällsmat osv. Vid tjugo över åtta blev Stella akut trött, så jag nattade henne medan Molly fick vara uppe. Hon släppte in syrran vid halv nio och så läste de bok medan Stella somnade. Vid nio var jag klar och satte igång med att natta Molly. Suck… Det var alltså 45 minuter för sent, men så fick det bli. Syrran kunde gå hem efter en stund och jag läste och läste för Molly.

Vid tio hade hon fortfarande inte somnat (ca 30-60 min för sent) och då var boken slut, så då gick vi upp istället och väntade på Fredrik. Han kom hem några minuter senare och då fick Molly presenterna som hon hade tjatat om hela dagen. Det var en My Little Pony och en zhu zhu hamster (F hade hittat billiga leksaker i en Ukrainsk affär, det var typ en tredjedel av priset här hemma). Stella fick också en zhu zhu hamster, så nu har vi fyra stycken varav en är lite halvtrasig. 😉 Till slut somnade hon i soffan. Gosh.

Men nu är det över. Nu är min älskade man hemma igen och jag slipper sköta hela hushållet och ta hand om två barn. Har haft mycket hjälp från släkten, men det är tufft att ha hela ansvaret. Har varit mest nervös över eventuella akutenbesök och magsjukor, men vi klarade oss bra. Phu!

Aldrig mer tänkte jag säga, men tyvärr har jag redan lovat honom att få åka till Las Vegas med jobbet mot att jag slapp en föräldraledig månad. Dammit. ;-P


