Julkalendrar

30 november, 2012

När jag var liten hade vi bara TV & Radio-kalendern. När jag kom upp i tioårsåldern började vi få chokladjulkalendrar varje år. Men det var inga fina framsidor, mest såna där klassiska med tomtar.

Nuförtiden verkar det vara standard med leksaks/legokalendrar till barnen. Molly hade en med Lego Kingdoms förra året och den var jättebra. Hon fick en bra start på legosamlandet med fina små byggen eller figurer varje dag.

I år önskade hon sig en My Little Ponykalender. Det stod mellan den och Littlest Pet Shop. Fredrik tog med barnen till stan idag för att köpa MLP-kalendern. Sedan visade det sig att min kollega I hade varit ute på lunchrasten och köpt den sista hon hittade i en affär här. Gaah!  Jag hade nämligen tipsat henne om ponnykalendern i morse. %-) Nu är kalendern slut över hela stan verkar det som.

Men kollegan visste inte att vi inte hade köpt den än och sen fick hon lite ångest över det.  Men Molly hade tydligen hittat en med mumintrollen (urk!) som hon ville ha, så de köpte den istället. Jag gillar verkligen inte mumintrollen eftersom jag tycker att den är helt ”disturbing” och hemsk. Jag säger bara: Morran, hattifnattarna och allt annat hemskt.. Huuu!

Men Molly är nog inte lika klen som jag så hon kan ju få några plastfigurer om hon nu vill ha dem. Bara inte den japanska serien börjar rulla hemma så…

Jaja.

Så får det bli. 🙂

Åsså kör vi lite 90-talsnostalgi

30 november, 2012

Just nu lyssnar jag på soundtracket till Disneys Pocahontas. Den är helt magisk för mig. Jag tittade på den typ varje dag i högstadiet, spelade låtarna på piano och nynnade dem för mig själv. Lilla Sjöjungfrun, Hercules, Bernard och Bianca i Australien och Skönheten och Odjuret ligger mig också varmt om hjärtat. Lilla Sjöjungfrun kan jag nästan utantill (jag hör ljuden precis innan de kommer när jag tittar).

Igår började jag läsa En barkbåt till Eddie av Viveca Lärn (som för övrigt bor ganska nära oss, så jag har sett henne ute, hehe) för Molly. Jag lyssnade mycket på Eddie och Mimmi-böckerna när jag var yngre. Denna bok är skriven 1992 och det märks. I början träffar Eddie sin storebrors lärare som plockar fram en blank bärbar telefon och Eddie ooooooh:ar. Axel har fått låna den från sjukhuset så att de ska kunna ringa honom om han behöver komma tillbaka till sin fru och bebis på BB.

Jag fick förklara för Molly att det inte var så vanligt med mobiler på den tiden och hon hade ju ingen förståelse alls. Jag fick ju min första mobil 2000, men jag var inte så tidig. Lillsyrran fick sin 1998 tror jag, hon var bland de första i klassen.

Jag är ju född 1983, men 90-talet var ju tiden då jag var ungdom, så den kommer ju alltid att ligga närmst i hjärtat. För mig är 90-talet:

Adidas stripesbyxor, Jurassic Park, Palladiumskor (som jag såg senast i somras!), Nirvana, Silverchair, ovanstående Disneyfilmer+Lejonkungen, My Little Pony, troll, Sune-böckerna osv.


Pärljulafterwork

30 november, 2012

Igår övertalade jag mina tuttar samt min man att få gå en stund på afterworken. (Jag fick mjölka ur två gånger på toaletten, läs mer i tidigare inlägg).

Det var julmusik och mysbelysning och goda julmackor, pepparkakor och glögg.

Sedan pärlade vi åt Ung Cancer som är en ideell organisation som stödjer unga cancerdrabbade. Vi gjorde pärlarmband som ska säljas på hemsidan för 100kr st. Det står Fuck Cancer på och det känns lite magstarkt för just mig, men de är fina och jag såg många som köpte.

Vi lyckades göra över 200 st. Själv hann jag med fem stycken på 40 min (åh, jag får en sån tävlingsinstinkt av sånt här. Ska göra flest!). ^^

image

Jättemysig afterwork och bra att kunna hjälpa till.

Syrrans mäklarfirma brukar föresten pärla på lunchrasterna, bra grej! De har även pärlkvällar då alla är välkomna att hjälpa till.


Något är inte rätt ställt så jag ammar lite extra tror jag

30 november, 2012

Tre nätter i rad sov Stella knackigt och vaknade för att amma runt fem gånger istället för normala två. Men nu har hon sovit bra två nätter i rad.

Var det pga tänderna eller för att Fredrik var bortrest?

Äh, jag hoppas på det sista så klart! Och nu är ordningen återställd! ^^


