En varning så här i RS-tider

För ett år sedan låg jag och Stella på sjukhus pga att Stella fick Bocaviruset som är som RS-viruset. Vi låg inne i en vecka och Stella var väldigt dålig. Hon fick så mycket slem i luftvägarna att hon knappt kunde andas och då blev det ilfart till barnakuten.

Där fick hon komma in direkt och sju-åtta sköterskor och läkare kämpade i två timmar med att få bort slem, inhalera henne med luftrörsvidgande och ta prover m.m. Hon fick andas syrgas, inhalera adrenalin, ha ekg-plattor på sig och de testade ideligen syresomsättningen och den var låg (88-92% om jag minns rätt, normalt är 98-100%).

När jag suttit och gråtit i undersökningsrummet i två timmar och tittat på när min två månader gamla dotter skrikit oavbrutet och bubblat av slem i munnen så var hon äntligen så pass okej att vi kunde åka upp till barnintensiven. Där fick hon ligga i ett rum med en annan pojke och det fanns två sjuksköterskor där som satt hos barnen hela tiden. Hon var inkopplad till en massa apparater och hade en cpap på huvudet. Det är en andningsmask runt näsa och mun som blåser upp lungorna mekaniskt så att lungorna ska hållas igång. Stella hade en likadan på sig i några timmar efter att hon fötts och haft dålig syresättning (ganska vanligt vid kejsarsnitt).

Sedan följde en vecka på sjukhuset med sjuksköterskor/barnsköterskor som kom in nästan varje timme för olika provtagningar, mediciner och inhaleringar (ja, även på natten). Jag var kvar på sjukhuset hela tiden förutom en kort tur hem på tre timmar en dag när hon ändå inte kunde amma utan fick sondmatas. Eftersom hon var så täppt i luftvägarna så var det svårt att amma och hon blev så trött av febern och infektionerna i kroppen (hon hade dessutom dubbelsidig öroninflammation) att hon inte orkade äta utan mest sov. Jag fick pumpa och väga före och efter varje amning (även på natten) och om hon ätit för lite fick vi sondmata resten (slang ner i magen).

Jag vet att många våndas inför att barnen ska vaccineras och ta sprutor. Stella tog flera sprutor varje dag och de klämde ur blodprov ur fingrarna och fyra gånger fick vi sätta nya nålar till de intravenösa ingångarna (tre i huvudet och en i foten blev det) eftersom de gamla blodkärlen spruckit. Stella skrek och grät om vartannat dessa dagar. Det var helt vidrigt att se på.

IMAG0584
Med syrgasgrimma och sond.

Så, vad vill jag med det här då?

Jo, ni som har barn som är yngre än 6-8 månader, håll dem borta från ställen där smittor sprids!

Undvik stora inomhusytor under tak som shoppinggallerior, museum, bushus, varuhus osv. Ta inte med bebisar till öppna förskolan och undvik alla förkylda människor. Ta det extra försiktigt nu i jul och ta absolut inte med barnen ut och julhandla. Under de värsta veckorna (brukar vara i feb-mars) kan det vara bra att låta storasyskon vara hemma från förskolan så att smittan inte kommer den vägen. Attityder jag stött på är att ”det händer inte oss”, men det hände ju faktiskt mig, det hände min internetkompis, min fd kollega och Mollys förskolekompis lillasyster.

Vi var jätteförsiktiga, men Stella blev smittad ändå. Men det är ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra och stanna hemma eller utomhus med bebisarna.

Smittskyddsinstitutets webbplats finns statistik över hur RSV (RS-viruset) sprider sig och det ser ut att bli ett dåligt år.

Alla ni med små bebisar, snälla ta det försiktigt nu under vintersäsongen!

PS. Vi har varit inne på akuten 5-6 gånger sedan Stella blev frisk. Hon blir ofta dålig i luftvägarna när hon blir förkyld och det finns ökad risk för förkylningsastma hos alla barn som haft RS-viruset. RS-viruset är för övrigt ett väldigt vanligt virus som många vuxna och äldre barn smittas av utan att det märks av som något annat än en vanlig förkylning. Men eftersom bebisars luftvägar är så smala så blir de ibland så dåliga att de måste läggas in på sjukhus.

4 Responses to En varning så här i RS-tider

  1. Elin skriver:

    Bra skrivet!

    Gilla

  2. Elin skriver:

    Tack för varningen, kanske skulle ta och ha stora tjejen hemma resten av veckan, lilla tjejen blir sju månader i mellandagarna…

    Gilla

  3. […] tal om RS-viruset som jag skrev och varnade om för några dagar sedan. Igår rapporterade Göteborgs-Posten om att […]

    Gilla

  4. […] sjukhus i en vecka med regelbundna inhalationer och en hel del sondmatning. Jag har skrivit mer om mina upplevelser här. Blir fortfarande alldeles kall när jag tänker på […]

    Gilla

