Dagens status med fullkomligt nästan ointressanta fakta

31 december, 2012

Har det rätt bra men är less på barn vs fritid vs hushållsysslor. (Vi träter på varandra hela familjen)

Firar inte nyår och kommer vakna efter en timme av ett himla liv i natt.

Stellis har sin åttonde och nionde tand på väg ut. Den åttonde är en kindtand. Inga symptom.

Jag längtar till besked om skolplacering för Molly. Fick dock reda på att den ”bättre” skolan fått sitt betyg sänkt från VG till G av Göteborgspostens granskning så nu kvittar det nog egentligen. Men det lågstadiets lokaler är fortfarande finare m.m.

Jag längtar till jobbet. Behöver lite lugn och ro och behöver få vara själv. (Jag och F slåss om ensamtiden men max en timme om dagen räcker inte och mer än så hinner vi knappt med).

Men vi har några grejer planerade iaf. Bl a hårfärgningsbesök, systerbesök och kompisträff. Och F ska se bio på onsdag så då kommer svärmor och hjälper mig natta. Det blir Transformer på gymmet på onsdag också. Ser fram emot det. Har tränat hemma två dagar sedan sist jag var där.

Stella gillar dockor. Det gör inte Molly och har aldrig gjort. Vad olika det kan vara. Molly är en djur- och gosedjursperson. Hon har nog aldrig kramat en docka så som Stella gör.

Så var det med det.

Annonser

Årsrapport hälsa december 2012

31 december, 2012

Nu har det gått nästan 11 månader sedan första hälsorapporten och lika länge sedan jag äntligen fick mitt gymkort tinat efter graviditeten. Dags för årsavstämning av mitt hälsosammaste år någonsin!

Månadsrapport januari

Månadsrapport februari

Månadsrapport mars

Månadsrapport april

Månadsrapport maj

Månadsrapport juni

Månadsrapport juli

Månadsrapport augusti

Månadsrapport september

Månadsrapport oktober

Månadsrapport november

Utgångspunkten var 11kg från min idealvikt som jag hade mellan ca 20-24 års ålder innan jag blev gravid med Molly. Efter Molly gick jag upp 6kg och efter graviditeten med Stella stannade vikten på ytterligare 5kg plus. Det var utgångsläget i november förra året då jag började promenera. Målet var att klara av detta på ett år och….dam da dam…jag har lyckats! (ville gå ner max 1-2kg per månad eftersom jag ammar och jag har inte velat gå hungrig utan jag har ätit bra mat enligt tallriksmodellen).

Veckan innan jul vägde jag äntligen mina 65kg som jag längtat efter (har inte vågat väga mig efter det och allt julgodis, haha! Men detta julgodisätande är ju övergående, så det kommer nog bli lätt överstökat).

Sen kan jag även nöjt konstatera att det ”häng” som jag haft över kejsarsnittsärret numera inte hänger, utan bara sticker ut. Rakt fram istället för ner liksom. Det vågade jag nästan inte hoppas på! Läkarna som jag pratat med vid förlossningarna har sagt att det är jättesvårt att bli av med hängfettet eftersom ärret gör att magen abrupt ”tar slut”…Det blir liksom ingen rundning utan mer som en hylla. Men det gör inget. Så länge jag inte ser gravid ut längre och det gör jag inte.

Nu när jag uppnått mitt viktmål så har jag nya träningsmål för 2013.

  1. Springa ett 5-kilometerslopp nästa sommar, troligen Näsetloppet eftersom mitt företag brukar göra ett jippo med det. Klara det på under 30 minuter. (vet inte om det är bra eller dåligt, men jag springer på ca 32-35 minuter i nuläget, beroende på om jag har barnvagnen med mig och hur mycket backar det blir). (ha! Trodde aldrig jag skulle vilja springa ett lopp!)
  2. Bli mer muskulös.
  3. Få bättre corestabilitet. Bygga upp min bål så att jag orkar stå i plankan på tårna, orkar göra armhävningar på tårna osv. Har redan börjat träna och har satt ihop ett program. Ska lära mig burpees!
  4. Minska magens omfång ytterligare.

Att stämma av så här mot bloggen har varit jättebra. Det har känts väldigt motiverande med månadsvisa avstämningar och veckovisa vägningar och mätningar. Kan varmt rekommendera det! (sen har det känts viktigt för mig att inte bli viktfokuserad eller ätstörd, men jag har försökt fokusera på målet, dvs. pre-graviditet och inte att väga under 60kg eller liknande. Hade nog inte blivit så bra eftersom jag är 175cm. Jag vill inte bli mager, bara hälsosam med ett BMI på 21 (idealvikt 19-25) och under 80cm i midjan (över ger ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes).

Månadens träning:

sats

 

Det blev 37 pass totalt detta år. Ganska bra eftersom jag varit förkyld så otroligt mycket. Men jag hade ju gärna tränat ca 2ggr i veckan om jag hade kunnit (och löptränat 1 gång). Nästa år får vi hoppas på ett friskare år (haha, fat chance med två småbarn hemma…;-)).

Denna månad har jag kommit iväg två gånger (sista fyra plupparna). Det beror dels på förkylningar och dels på tidsbrist. Har tränat tre gånger med en app också. Tre 30-45 minuters pass med funktionell träning i form av burpees, squats, utfall, plankan och allt allt möjligt. Så egentligen är det fem träningspass denna månad. Och det sjätte passet ska jag köra om en liten stund (hemma).

runkeeper

 

Ganska dåligt resultat denna månad. Men det har varit jul och snö. Och jag har även varit sjuk. Men i januari kör vi! 🙂


%d bloggare gillar detta: