Stå emot spontanshopping

Stella har ett skriande behov av byxor. Vi tvättar varannan dag, men det finns sällan byxor som matchar ändå (varför har hon en massa röda byxor för? De går ju inte att matcha med nästan någon färg. Det är iaf inte vi som köpt dem).

I söndags köpte vi två par neutrala byxor och idag gick jag till Villervallas nya affär här i centrum och kollade in 30%-rean. Nästan hela affären var på rea och det fanns jättemånga härliga färger och mönster. Ville ha alltihop!

Men nej! Jag fick fokusera benhårt på vad jag behövde, dvs tunna byxor som är lätta att matcha. Inte färgglada tunikor, röd-rosa-rutiga brallor eller hårda men snygga jeans. Så det blev två randiga brallor i svart-vitt och blått. Fredrik kommer tycka att jag är tråkig (han tyckte de blå och svarta brallorna från i söndags var tråkiga också), men Stella har jättemånga färgglada mönstrade tröjor och då behöver vi något neutralt på underkroppen.

Så jag stod emot och jag köpte brallorna och jag gick ut.

Om det uppstår ett behov av tröjor och mönstrade kläder så vet jag ju vart jag ska gå. Jag behöver inte köpa bara för att 1. det finns, 2. det var billigt (billigare) och 3. att jag ville ha.

försöker jag tänka för att undvika spontanshopping. (för miljöns skull, för plånbokens skull och för utrymmet hemmas skull). (men det är inte lätt!) 🙂

One Response to Stå emot spontanshopping

  1. […] Mer om konsumtionsfällan: Gör upp med konsumtionssamhället Hållbar konsumtion Om konsumtionsfällan Stå emot spontanshopping […]

    Gilla

