BBC-dokumentär om varför vissa blir feta

10 januari, 2013

Såg en intressant BBC-dokumentär på SVT Play om varför vissa blir feta och andra inte. Det handlar ofta om hormoner som gör att de överviktiga inte känner hunger och mättnad på samma sätt som de med normala hormonnivåer. De överviktiga har ett konstant sug/hormonnivåer medan de normalviktiga pendlar upp och ner i och med måltiderna. Det kan ju förklara ett och annat! (men det finns även andra orsaker som gener, stress osv.)

Gastric bypass-operationer visade sig även kunna förändra hjärnan. Genom magnetröntgen kan en se att olika center i hjärnan aktiveras när bilder på fet/söt mat resp. nyttig mat visas och de som blev opererade reagerade inte lika starkt på bilder av fet/söt mat. Suget har alltså minskat kraftigt. Nu hoppas forskarna kunna hitta ett sätt att korrigera hormonnivåerna.

Kolla in dokumentären Sanningen om fett, den ligger kvar fyra dagar till på SVT Plays hemsida (till mån 14 jan 2013).


Min arma kropp

10 januari, 2013

Sitter här och tycker lite synd om mig trots att jag har det väldigt bra på jobbet just nu. Har träffat min nya kundkontakt och han var trevlig, fått reda på mer om vårens uppdrag, har fått nya trevliga kollegor och lär känna de gamla kollegorna ännu bättre (lättare nu när jag är här varje dag, blir inte så hattigt som halvtid). Har det överhuvudtaget väldigt bra på jobbet.

Men jag mår inte bra. Har en diffus känsla i magen. Det svider lite och ibland känner jag mig bubblig. Begynnande magkatarr? Stressmage?

Är liiite täppt i näsan så jag tränar inte och det saknar jag. Har haft ont i benen i några dagar och orkar inte riktigt stå upp vid datorn som jag brukar. Har lite ont i huvudet, känner mig trött och sömnig (men i natt fick jag sova). Är lite allmänpåverkad idag. Men bara diffusa känslor. Stress?

Jaja. Nu fick jag ur mig det. Tyvärr finns ingen återhämtning i sikte. Kvällarna är ett sprinterlopp (bidrar nog till känslan). Men jag försöker ta många pauser på jobbet. Gå ifrån datorn, sträcka ut kroppen, dricka och äta.

Skulle nog helst vilja ha lite pigghet insprutat i hjärnan.

Ska försöka vädra oftare också. Dålig luft kan nog bidra till känslan.

Men de flesta jag pratar med på jobbet känner sig sega, trötta och ur gängorna. Jullov, seg start, januari, mörkt och tråkigt väder.

Måste sova mer. Snart helg.

Ps. Men jag hade en rolig lunch där jag snackade med ”koreanen” som är gravid, om graviditeter och barnrelaterade saker. Sen fick jag reda på att en till kollega är gravid! Kul!!! Många kommande bebbar detta år. Inte mindre än 5 bebbar ska komma på 6 mån nu. (Men jag kommer ju att sakna kollegorna som ska gå hem, en är dock en kille så han är ju kvar ett tag till).


Nu blir det planka av

10 januari, 2013

Jag har börjat följa träningsgurun Olga Rönnberg/Mamma Fitness Sweden på Facebook, hon skriver en massa vettiga grejer om träning och mat som är intressant att ta del av. Såg att hon peppar hårt för styrketräning och inte gillar det där med att bara köra cardio (ett ord jag slog upp så sent som häromdagen), dvs. pulshöjande träning som alltså inte är styrketräning, t ex löpning, spinning, aerobics osv.

I alla fall så har hon ett magträningsprogram som många mammor följt och de har fått slående resultat på magmuskulaturen på bara några få månader (exempel finns på Facebooksidan). Olga säger att ”mammamagar” oftast inte beror på fel kost utan på dåliga magmuskler. Det var en ögonöppnare för mig. (ok, visste att musklerna kunde ställa till det, men att det kan bli så stor skillnad efter lite magträning!)

Jag satsar ju stenhårt på coremuskulaturen (mage och rygg) detta år, men det är ju så himla jobbigt, jag är ju så svag. Men igår satte jag ihop ett litet miniprogram på fyra minuter i en app och det består av fyra olika sorters plankor. Ska försöka köra den varje eller varannan dag. Eftersom det är så kort så behöver jag inte byta om och duscha och kan nog göra det även om jag inte mår topp (men inte om jag är helt förkyld så klart). Så nu ska jag ta itu med coreträningen. Stabil mage, japp japp.

Även Molly testade på plankan igår och sen skulle båda sitta på mig när jag gjorde plankan. Men där blev det nej. Behöver inte 13kg resp 20kgs vikt på ryggen, plankan är illa nog i sig. 😉

Nu kör vi!

PS. Bästa appen för funktionella träningspass tycker jag är NTC – Nike Training Club och den andra appen jag använder för att sätta ihop egna träningspass är Workout Trainer (båda finns till Android och åtminstone den första även till Iphone).


Skapa nya rutiner

10 januari, 2013

De första tre dagarna i en ny situation, t ex på ett nytt jobb (eller som i mitt fall, heltidsjobb efter föräldraledighet) är ju alltid som längst och svårast att anpassa sig till. Har haft lite svårt att sova, har haft så mycket intryck och mycket känslor de senaste tre dagarna. Inte dåliga känslor, det har bara varit mycket.

Min kropp har kajkat ihop av detta, har varit bubblig i magen, igår hade jag halsbränna och det känns som att pulsen gått upp varje gång jag begett mig hemåt och kört hetsiga kvällsloppet med alla måsten. Har t o m varit lite yr och mått lite illa (ångest). (Men var inte oroliga, det kommer gå över.)

Men igår gjorde jag bästa grejen. När det var min egentidshalvtimme mellan halv åtta och åtta så lade jag mig i sovrummet, lyssnade på del två i serien om Hungerspelen och tecknade! Jag har gjort det några gånger nu på jullovet och igår blev jag sugen igen. Och det blev så snyggt! Är inte klar, men kan visa sen. Jag har nämligen börjat teckna steampunk-klädda människor.

Slappnade av helt i det rummet, barnen skrek inte och öppnade inte ens dörren titt som tätt. Mådde mycket bättre efteråt!

Igår skrev jag två små scheman över hur vi ska dela upp kvällarna (vi kör varannan dag med matlagning och nattning). Det har varit ett himla tjat om vems tid det är, vem som ska göra vad osv. Rätt avancerat med schema tycker kanske ni, men jag skrev egentligen bara ner det som vi brukar ha i huvudet.

Poängen är att F ska få 1,5h ”ledigt” (barnfritt) varje dag och jag ska få en timme ”ledigt” varje dag. Men då ingår t ex amning, hänga tvätt, ringa samtal, träna, sköta ärenden osv. så det kanske handlar om en halvtimme i praktiken. Men bara det är ju en stor förbättring mot tidigare! Och det är skönt att dela upp det så att det inte blir bråk om vem som ska ta hand om barnen (ja, de kräver ju ständig tillsyn och mycket energi).

Sen har vi haft massa oflyt med kvällsrutinerna de senaste månaderna. Nu har vi satt ordentliga tider så att vi inte ska glömma att ge Molly kvällsmat (hon säger ju inte till själv och vi äter ju inte kvällsmat vid den tiden, istället vill hon ofta gå upp och äta när vi ska släcka lampan), att vi ska få in en ordentlig läggning av Stella osv. Vem som ska göra vad. Allt ska flyta på. Då är det bra (men tråkigt) med scheman.

Men jag mådde redan bättre igår. Det kändes bra.

Förr hade vi nästan inga rutiner alls på kvällen, kunde äta mat nån gång mellan 17-20. Men när Molly blev drygt 1,5 år införde vi lite enkla rutiner.

Nu är allt helstyrt, allt från vem som tar diskmaskinen och när till vem som ska få vara ledig med stängd dörr, vem som ska leda kreativ verksamhet (pysslig skärmfri tid mellan 19.30-20.15/läggning så att Molly ska slappna av), ge kvällsmat och när Molly ska börja göra i ordning sig för natten.

Men det behövs ju!

Jag tror att vi kommer att må mycket bättre med fasta rutiner. Mindre tjat, rätt förväntningar och trygghet för barnen.

Nu är jag på fjärde dagen. Nu kommer det att ordna upp sig. 🙂


%d bloggare gillar detta: