Bikarbonat i håret

Efter tre (?) år med balsammetoden i mitt no ‘poo-ande (inget schampo) så provade jag idag bikarbonat och en eftersköljning med äppelcidervinäger (surt eftersom bikarbonat är basiskt – balans i håret.)

image

Håret har inte torkat än, men hittills känns det lent och rent. Håret var väldigt fett innan så jag var tveksam, men det verkar funka bra i mitt hår.

Jag tog 2 teskedar bikarbonat i en skål, blandade med vatten och fördelade i håret. Sedan gnuggade jag håret och hårbotten noggrannt och lät verka några minuter. Sköljde ur och tog sedan 2 teskedar vinäger och 8 teskedar vatten i samma skål och sköljde igenom håret.

Måler med detta är alltså att rengöra håret på ett skonsamt och naturligt sätt utan SLSer, mineraloljor och sånt skit som gör håret beroende av mer och mer schampo oftare och oftare. Håret blir ju fett med jämna mellanrum, men jag vill inte tvätta bort hårets naturliga yta med schampo och sedan tillföra mjukheten igen med hjälp av balsam. Bättre att vara lite skonsam. Läs mer om detta här.

Det går åt jättemycket SLS/mineralolje-fritt balsam för att få mitt hår rent så nu provar jag en billigare metod ett tag. Har tidigare provat ägg men det blev så geggigt.

Sen finns det folk som kör Water Only. Där är dock inte jag. 😉

Ps. Hoppas att jag fick allt rätt nu. 🙂 (kemi och dylikt är inte min starka sida)

3 Responses to Bikarbonat i håret

  1. […] balsam bytte jag ut för tre år sedan, igår provade jag att tvätta med bikarbonat, tidigare med SLS-fritt balsam (Neutral resp […]

    Gilla

  2. Anna - crossfitentusiast med familjelängtan skriver:

    Jag bytte ÄCV mot citronsyra då ÄCV luktar så illa tycker jag om man blir svettig på gymmet. Tar då 1/3 tsk citronsyra till ca 0,5 dl vatten.

    Jag är lite rädd för att bikarbonat ska bli för starkt för mitt hår. Kör på neutrals balsam för tillfället!

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Tack för tipset om citronsyra istället. Ska känna efter om mitt hår också börjar lukta sen när jag blir svettig. ^^ (Det luktade ju när håret torkade, men nu känner jag ingenting.)

      Gilla

