Hur män ser på kvinnor

Jag kommer inte ihåg var jag läste det och från vem det är, men det finns tydligen fyra olika roller som en kvinna kan få när hon är i en grupp med män.

  • Sexobjektet (här krävs ingen förklaring)
  • Mamman (fixar kaffe och daddar med alla)
  • Maskoten (tror att hon får respekt men alla ser henne som gullig och tar inte hennes idéer på allvar. ”Lilla gumman”)
  • ”Killen” (ja, de avkönar henne helt enkelt, hon är ingen tjej längre)

Själv hamnar jag nog oftast i kill-facket för jag vägrar vara sexobjekt eller moderlig. Hora/madonnagrejen liksom. Däremot kanske jag varit maskot då och då, det vet jag inte. Det är ju det sorgliga med maskoten, att hon oftast inte vet om det och inte fattar varför de inte tar henne på allvar utan utövar härskartekniker på henne. Tror att många kvinnor som sitter med i styrelser osv. är maskotar.

Sen finns det ju givetvis undantag, särskilt i grupper med blandat kvinnor och män.

Själv är jag glad att vi har så mycket kvinnor på mitt jobb (som annars är en relativt mansdominerad bransch: it/media) (jag jobbar på webbyrå). Vi är nog 75% tjejer som jobbar med min kund och vi är ofta bara tjejer på möten. Skönt tycker jag. Inte för att jag har något emot män, men gubbiga/grabbiga möten klarar jag bara inte av. Hoppas att jag aldrig hamnar där. Får då får jag nog antingen sadla om till man eller maskot. :-/

PS. Nån som känner igen ovanstående och varifrån det kommer? Funderar på om det är från ”Det finns en särskilt plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra”-boken?

4 Responses to Hur män ser på kvinnor

  1. Matilda Flodin skriver:

    Jag ses nog också som killen eller maskoten. En gång har jag varit med om att de försökte göra mig till ”mamma”: Det var för säkert 10 år sen när jag och min mamma var de enda kvinnorna i en styrelse med mest gubbar. I början av första mötet uttryckte de att mamma och jag kunde gå ut i köket och fixa fikat. De fick lov att ångra sig snabbt. 😉

    Gilla

  2. Peter Ericsson skriver:

    Varför talas det inte om två stora jämställdhetsproblem? Män lever i genomsnitt ett kortare liv än kvinnor. Dessutom tar dubbelt så många män livet av sig än kvinnor. Men feministerna är tysssta. Varför?

    Ps. Feminism innebär att byta ut patriarkat mot matriarkat. Man tar även över det som man klagat på hos männen men gör det nu till sitt eget och vips så är det helt OK. För det är ju kvinnor bakom. Ds.

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Hej!
      Ja, det är synd att det är så tyst om de problem som mansrollen skapar. ”På Y-fronten intet nytt”-boken är bra tycker jag. Ska nog läsa den igen och återkomma med blogginlägg om det.

      Vissa feminister vill säkert skapa ett matriarkat, men de flesta vill att vi ska vara jämställda och ha samma möjligheter. Feminism är väl ett dåligt ord egentligen, men det handlar väl mest om att vi har ett patriarkat. Och det är väl enklast att fokusera på de som har det värst på många fronter, det är väl därför inte lika många pratar om mansrollen.

      Själv är jag lite besviken över att jag inte fick några söner. Hade gärna fått en nära inblick i hur det är att växa upp som pojke idag, särskilt som mjuk pojke som kanske inte passar in i den vanliga mansrollen.

      Men det är ett intressant ämne som jag gärna återkommer till!

      Gilla

