Varför pappor ska vara föräldralediga

Hittade en kul bild. En bild som jag faktiskt inte känner igen mig i. Och det känns skönt!

575470_10151112471034649_1723100270_n

Och det krävs ju tyvärr mer än 1-2 månaders föräldraledighet i samband med semestern (eller OS eller älgjakten!). Det funkar ju framför allt inte om även mamman är hemma pga semester eller annat.

Barnen är små så kort tid och det finns så många barn som inte vill bli tröstade av eller anförtro sig åt sina pappor. Som ser pappan som en andra klassens förälder som duger när mamma inte är där.

Jag vet att det finns tillfällen då det inte går att vara ledig så länge, men varje pappa borde göra sitt bästa i alla fall och inte slentrianmässigt föra över sina dagar till mamman. För det är ju för pappans skull. För att han ska få en bättre relation till barnet och vice versa.

Sedan för att behålla relationen kan pappan fortsätta vara närvarande genom att ta varannan vabdag eller liknande samt gå ner i arbetstid om föräldrarna väljer att göra det. Om båda jobbar 90% istället för en 100% och en 80% så blir båda parter mindre lidande. Ja, jag vet, det funkar inte för alla, men för många går det ju!

PS1. Förra föräldraledigheten var jag arbetslös och då hade vi planerat 14 månader till mig och 8 månader till Fredrik, men det blev tyvärr 15 (ofrivilliga) månader för mig och ytterligare ett halvår på 40% pga att en projektanställning på deltid var det enda jag hittade (dock inom mitt område och det behövde jag!). Var ganska missnöjd med den fördelningen, men det var ju bättre än inget.

Denna gången delar vi på föräldradagarna rakt av genom att jag gjorde 9 månader, sedan 5 månader 50/50 och nu 8 månader för Fredrik. (eftersom jag tog färre dagar per månad blir föräldradagarna jämt fördelade, medan det kalendermässigt blev en extramånad för mig tyvärr (ofrivilligt föräldraledig ska jag lägga till) (detta för att hon är född i oktober och jag inte kunde börja jobba i juli när det var semester för oss).

PS2. Min man har på bara en månads heltidsföräldraledighet fått ett helt annat självförtroende och hans relation till Stella har blivit helt otroligt mycket bättre. Hon kan nu tröstas bra av honom, hon sitter gärna i hans knä, somnar ibland i hans famn osv. Hon ser inte mig som nummer 1 längre utan jag är mer ”hon med tuttarna”. Hon går gärna till Fredrik direkt efteråt och framför allt så är det bara han som får mata henne. Succé! (och nej, jag är inte svartsjuk som tur är, jag är jätteglad för deras skull)

PS3. Jag hoppas att ni fattar att jag nu pratar generellt och om strukturer, inte om just varje enskild pappa, för det är ju klart att barn kan få en fin relation till sin pappa även om han inte är föräldraledig. Men rent generellt, så är det viktigt att umgås mycket tid med sina barn för att skapa en bra relation. För barn och anknytning är det inte kvalitetstid utan kvantitet som gäller (även om det är bra med kvalitetstid utan störande mobiltelefoner också).

2 Responses to Varför pappor ska vara föräldralediga

  1. Doktor Cecilia skriver:

    Så bra skrivet! /En som också är glad att det inte är som på bilden hos oss.

    Gilla

  2. Cissi skriver:

    Hej! Jag känner inte heller igen mig i bilden…och jag var hemma nästan 2 år , och min sambo har inte tagit ut många föräldradagar än. Jag ville vara hemma länge, och ville amma länge. Och jag och min sambo var överens om uppdelningen. Självklart har han varit en bra och närvarande förälder alla lediga stunder. Jag kan erkänna att vår son vill ha mig i första hand om han är riktigt ledsen…det är nog enda stora skillnaden. Nu när vi båda arbetar delar vi på vabdagar och det funkar utmärkt. Så ja, precis som du skriver kan den föräldern som inte är föräldraledig få en fin relation till sitt barn. Själv är jag för valfrihet, att föräldrar själva får bestämma hur de lägger upp föräldraledigheten. Och att ingen mamma eller pappa ska behöva anklagas för att vara dåliga föräldrar för att de inte är föräldralediga de första åren:)

    Gilla

