Test av hudprodukter från Weleda, Urtekram, Eco, BiOliv samt vanlig olivolja

Nu har jag använt de nya hud- och människovänliga produkterna i drygt en vecka och tänkte göra en kort utvärdering.

IMG_7011

Molly spottade och fräste och tyckte att Weledas flourfria tandkräm var jätteäcklig. Så vi ställde ett ultimatum till henne, antingen får hon köra på gamla vanliga och spotta ut istället för att svälja, eller så får hon den nya och den kan hon svälja (det är inte bra att svälja flour). Så hon har nu börjat spotta den gamla tandkrämen (jippi!) medan Stella som inte kan spotta kör på Weledas. Hon tycker att den är god.

Urtekrams Nordic Birch Hand Cream har jag som handkräm hemma och jag tycker om den jättemycket. Den är dryg, smörjer bra och luktar jättegott (citrus?). Den köper jag gärna igen.

På jobbet använder jag olivolja som handkräm. Har hällt upp lite i en liten kopp som jag sticker ner ett finger i och smörjer mig med (ta inte för mycket på en gång, då blir det rinnigt och kladdigt). Olivolja är ju så drygt! En flaska skulle nog kunna räcka i flera år… Har planer på att köpa tomma reseflaskor att hälla upp bland annat olivolja i och ha på jobbet och i väskan. Olivoljan återfuktar och smörjer dessutom mycket bättre än mina gamla handkrämer. (så egentligen skulle jag kunna köra med enbart olivolja och inte Urtekrams ovan)

lappsalva_honung_stor

Ecos Lip läppbalsam tycker jag inte lika mycket om som det jag har på jobbet, vilket är BiOlivs läppsalva med honungssmak. Ecos läppsalva smörjer inte lika bra, känns inte särskilt kladdig (som jag gillar) utan är ganska sträv. Den kommer jag inte köpa igen. Däremot älskar jag BiOlivs läppsalva. Den käns dock inte lika dryg (för jag smetar ju jättemycket). Jag upplever att jag behöver smörja mer sällan än med vanligt Lypsyl som jag kört i alla år annars.

Weledas Calendula Wind and Weather cream tycker jag inte så jättemycket om hittills. Den känns extremt kladdig. Dock lägger den sig bra på huden, så den funkar nog bra som just kindsalva på vintern. Men jag tycker att den är jättedyr. Den är pytteliten (jämför med läppbalsamet och tvålen) och jag köpte den för 50kr vilket jag tycker är ok, men det mer normala priset verkar vara 80-90kr.

Sist men inte minst så har jag testat Urtekrams tvål. Den är jättehärlig. Jag har aldrig varit ett fan av fasta tvålar, men den här löddrar fint och eftersom det typ bara är jag som använder den hemma så är den ingen smittspridare heller (vägrar använda jobbets tvålar). Den kostade 20kr på bodystore.se och jag tror att den kommer att räcka i något år eller så. Lite drygare än den flytande tvålen som vi får fylla på nån gång i månaden.

Nu över till något annat.

HTH vs olivolja-testet

Idag har jag gjort ett experiment. Jag har testat HTHs bodylotion (som innehåller icke hudvänliga ämnen) på högra halvan av kroppen och olivolja på andra halvan. Tänkte jämföra hur bra de går in i huden, hur kladdig jag känner mig och hur lång tid det tar tills jag måste smörja mig igen. (normalt smörjer jag mig 1-2 ggr i veckan under kalla vinterperioder och aldrig på sommarhalvåret, jag duschar ca 3 ggr i veckan). Återkommer när jag testat några gånger och har en utvärdering att dela med mig av.

2 kommentarer till Test av hudprodukter från Weleda, Urtekram, Eco, BiOliv samt vanlig olivolja

  1. Anna Lindholm skriver:

    Åh så kul med lite kommentarer om produkterna! Har du testat apoteket hjärtats lypsyl? den innehåller sheasmör så blir också ganska kladdig men dryg ändå tycker jag. Presenterna till mina systrar blev olivtvål (indiska), mandelolja för torr hud och så thaistick deo! Så kul att de också börjar bli intresserade!

    Gilla

  2. hippiemamman skriver:

    Vad kul!
    Det lypsylet ska jag nog testa! Återkommer. 🙂

    Gilla

