Kokosoljadeo

Nu har jag provat den människovänliga deon jag gjort själv på lika delar kokosolja, bikarbonat och majsstärkelse efter recept från Sagogrynet i några veckor.

Och den funkar jättebra! Verkligen!

Den funkar lika bra som min gamla deo, en sån där vanlig antiperspirant från Dove. Det är riktigt coolt att det går att göra en egen deo som funkar så bra.

Fördelar

  • billigt
  • drygt
  • inga kemikalier eller konstiga ämnen
  • miljövänligt och naturligt
  • ingen parfym (som kan gå via bröstmjölken till Stella och öka risken för allergi)
  • luktar gott av kokos
  • torkar snabbt

Nackdelar

  • Måste smörja med handen, dvs. gräva lite i burken och gegga in hela armhålan, dvs. måste tvätta händerna efteråt (detta är alltså ingen stor issue…) 😉
  • Kan bli lite fläckar på tröjan om det inte torkat ordentligt (men det är ju samma med vanlig deo!!)
  • Måste ha tid att göra den då och då (det tog typ 10 minuter + några timmar att stelna) (men en vanlig deo måste en ju komma ihåg att köpa såå…)

Prova gärna! Bild finns hos Sagogrynet.

PS. Jag använde en liten deciliterburk med lock, det är bra med en med bred öppning så att en kommer åt att skopa upp smörjet.

Uppdatering

Nu har jag testat ett tag och det fungerar fortfarande lika bra. Min första burk räckte några veckor och sedan gjorde jag en till. Jag har fortfarande halva burken med kokosolja kvar, så den räcker till ett antal deciliter deo.

Jag har dock gjort flera dåliga blandningar med fel proportioner (av olika anledningar) och då funkar det inte lika bra. Då går det bra att värma upp den igen och blanda ner mer av det som behövs.

Här kommer en liten felsökningsguide:

  • Deon smular ner i kläderna = mer kokosolja
  • Deon är väldigt oljig och tar lång tid att torka = mer majsstärkelse
  • Deon funkar inte så bra och det kommer svettfläckar på kläderna = mer bikarbonat (och lite till majstärkelse)

Lycka till!

One Response to Kokosoljadeo

  1. […] bara säga att jag uppdaterat inlägget om kokosoljadeon. Har testat i några veckor nu och det funkar superbra. Dock har jag gjort några felblandningar […]

    Gilla

