Ta sig in i den kreativa byråbranschen

Nu sitter jag ju här på en av de större webbyråerna i Sverige sedan 3 år tillbaka, en byrå som dessutom är bland de större i världen med kontor över hela jorden. En av mina drömarbetsplatser som jag funderade på många år innan jag hamnade här eftersom min mans kusin jobbade här. Men hur hamnade jag här egentligen?

När jag pluggade medie- och kommunikationsvetenskap så hade jag hela tiden målet att bli informatör/kommunikatör/webbredaktör. Jag valde kurser som jag tyckte verkade bra att ha (och som var lätta att komma in på). Det blev lite informationsproduktion, sociologi (”om målgruppen”), kulturvetenskap (”om innehållet”), administrativ teknik, digitala bilder, lite webbprogrammering, skriftlig kommunikation osv.

När det var något halvår kvar bestämde jag mig för att satsa på webbinriktning eftersom det var en kunskapsbrist jag såg hos många andra i min klass på informationsproduktionskurserna. (de flesta ville jobba strategiskt med kommunikation, inte göra praktiska saker).

Och det var väl det bästa beslutet jag tagit, karriärsmässigt!

Informatör och dylikt ligger nästan alltid på listan över de tio yrken som är svårast att få jobb som. Väldigt många som går ut olika medie- och kommunikationsprogram varje år blir arbetslösa eller börjar jobba inom vården eller liknande (en av mina kursare är till exempel fortfarande kvar inom hemtjänsten 6 år efter examen). Det krävs lite mer än bara utbildning för att få ett jobb inom området. Och hur ska en få erfarenhet utan ett jobb?

Jag var beredd på några hundår och så blev det. Hade dessutom fått min första bebis tre månader innan jag pluggade klart (jag pluggade alltså medan jag ammade och när hon sov).

Redan under föräldraledigheten tog jag mitt första frilansprojekt och det gjorde jag helt gratis för att komma igång. Jag gjorde en webbplats åt en släktings HBTQ-förening. Gjorde allt från början till slut – konceptutveckling, design, programmering och vidare. När sidan låg live så hade jag äntligen något att visa upp och en första referens.

Mitt andra frilansprojekt halkade jag in på genom en kontakt (det klassiska!). Jag spred ju ut till alla jag känner att jag kan göra webbplatser och jobba med kommunikation. Och vips visade det sig att min svärfars frus frisör skulle starta en till liten firma och behövde en webbplats samt visitkort. Jag jobbade med detta på kvällarna medan jag var föräldraledig och sökte jobb.

Att hon var just frisör visade sig vara ett riktigt lyckokast eftersom hon hade en massa kontakter i och med att hon pratade med folk hela dagarna. Hon hänvisade en kund till mig som hade startat upp ett smyckesföretag. Jag gjorde hennes lilla webbplats på kvällstid (och Fredrik byggde ihop hennes webbshop).

Sedan var frisörens man i behov av en webbplats till sitt fond- och försäkringsrådgivningsföretag med ca 10 anställda. Det blev min första riktiga anställning efter utbildningen. Dock var det ”bara” en visstidsanställning på halvtid (var föräldraledig på halvtid) som varade i ett halvår, men det var en riktig tjänst som skulle se bra ut på CVt. Och det var väldigt roligt att bygga upp en ny webbplats från scratch (trots att det handlade om fonder och försäkringar ;-P).

När halvåret var slut blev jag lite nervös, men bara två dagar efter jag skrivit in mig på Arbetsförmedlingen så blev det klart att företagets systerbolag också behövde en webbplats, så då jobbade jag heltid med det i 3 månader till. Och fick ännu mer på CVt. Jag gjorde även min egna lilla webbplats och visitkort på kvällstid.webbyrå2

Funderade en del på om jag skulle starta eget, men drog mig lite för det. Gillar inte att sälja in mig själv och osäkerheten kring att inte ha månadslön. Innan hade jag ju antingen varit anställd eller använt mig av Frilans Finans som är ett företag som sköter allt åt en och som en kan skicka fakturor genom (mot en liten avgift).

Ett halvår efter att jag började på finansföretaget var det även ett golfföretag (som var samarbetspartners med finansföretaget) som tog in mig på möte för att diskutera en webbplats. Men de fick nog kalla fötter när de fick se prisförslaget (och då hade jag verkligen inte saftat på, tvärtom). De hintade lite om att deras förra webbkille hade fått spela golf gratis men jag sa att jag inte spelar golf. (och golf kan ju verkligen inte betala hyran, mycket ska en få höra som frilansare och ännu skummare grejer finns på webbplatsen Clients from Hell).

Ytterligare ett säljmöte var jag iväg på, men jag vet inte vad som hände där (och lika bra var nog det med tanke på vad som komma skulle)

Efter cirka ett år av frilansande, kvällsarbete och visstidsanställningar blev jag till slut arbetslös i tre veckor och dessa veckor ägnade jag åt att försöka få ordning på A-kassan (begära in intyg från 7-8 år tillbaka i tiden) samt att svara på jobbannonser.

Jag var till exempel på en arbetsintervju till en stor bokaffär för chansen att få jobba med deras webbshop och det var nog den värsta intervju jag varit på. De hade hyrt in en psykolog som försökte pressa mig på privata uppgifter för att hitta mina svaga punkter, typ ”men har du inte varit med om något svårt i livet som påverkat dig?” (ehm som om jag ville prata om det där med en potentiell kollega/arbetsgivare, jag nämnde föräldrarnas skilsmässa till slut när han pressat mig ännu mer). Rekryteraren ville nog visa sig på styva linan. Hmm… Fick inte det jobbet.

Jag var även på en annan intervju till ett kvalificerat jobb tidigare under året men fick inte heller detta jobb och det var nog lika bra eftersom jag inte ville resa till Stockholm så mycket som de ville.

Till slut hittade jag en jobbannons för ett jobb som skulle passa bra, men som jag var lite mer avslappnad inställd till eftersom det var ett tidsbegränsat uppdrag med chans till förlängning och arbetsuppgifterna lät sådär. Men det var ju faktiskt på den fluffiga webbyrån som min mans kusin jobbade på. Min drömarbetsplats som jag inte ens vågade spontanansöka till.

Så jag sökte så klart jobbet ändå och fick gå på två intervjuer två dagar i rad och sedan blev jag anställd på den tredje dagen, dagen innan julafton 2009.

Och det var ju det här jobbet.

webbyrå3

Jag fick ingen riktig introduktion och allt var lite sådär tillfälligt eftersom jag var anställd via bemanningsföretag. Mitt ordinarie uppdrag gick ner på halvtid efter bara 6 veckor och sedan fyllde arbetsgivaren ut det med andra sysslor (som var mycket roligare än vad det lät i annonsen). Det var länge osäkert om huruvida jag skulle få vara kvar. Jag jobbade på och försökte få uppgifter som skulle göra att jag skulle få vara kvar, men jag fick bara förlängt med två månader i taget. Jag fick upprepade magkatarrer denna vår eftersom jag var så spänd över att inte få vara kvar eftersom jag trivdes så bra och inte ville gå ut och söka jobb igen.

Till slut, efter 9 månader fick jag beskedet att jag skulle bli fastanställd och då kunde jag äntligen slappna av och börja fira. Fick till och med en liten godishög och ett grattiskort av min kollega. Åh!

Och nu har jag varit här i tre år (varav föräldraledig nästan ett år), jag trivs så himla bra, känner att jag får chansen att utvecklas, jag har jättegoa kollegor och vill vara kvar i många år till. Det var verkligen värt allt slit, alla skickade CVs (sökte jobb aktivt i över ett år) och allt kvällsarbete.

webbyrå

Men i alla fall. Mina tips för att ta sig in i byråbranschen är väl inte särskilt extraordinära, men de lyder:

  1. Profilera dig gärna inom något som inte alla andra kan.
  2. Använd ditt kontaktnät.
  3. Våga tro att du är värd den coolaste/bästa arbetsplatsen.
  4. Jobba ideellt/ta små skituppdrag/jobba kvällstid om det behövs – allt för att få arbetslivserfarenhet, case att visa upp och något att skriva om i CVt.
  5. Kämpa på!
  6. Fastna inte på en arbetsplats som ligger utanför din kompetens, fortsätt söka jobb!

Jag har googlat och facebookat gamla kursare och många av dem har kvalificerade jobb inom branschen, så visst går det!

Eller så studerar du till civilingenjör inom it/data och så får arbetsplatserna slåss om dig, det går bra det med. 😀 (min man hade 5 arbetsgivare som ville ha honom när han tog examen och han har blivit uppringd ett antal gånger det senaste året av rekryterare som vill sno åt sig honom).

En kommentar till Ta sig in i den kreativa byråbranschen

  1. Helena Ferry skriver:

    Kul att läsa! Alltid kul att läsa om folks jobb och vägen dit, extra kul för att jag ju också gillar att jobba med webb, även om jag då är en sån där civing it som fått skriva DO NOT CALL med stora bokstäver på min LinkedIn-profil, men ändå fått några förfrågningar sedan dess… Men jag har aldrig tagit reda på om jag faktiskt skulle kunna/vilja få något av de jobben, känns som att det ofta är rätt skumma grejer…

    Gilla

