Gift- och kemikalierensa barnrummet

16 mars, 2013

En inte särskilt trevlig uppgift är ju att gift- och kemikalierensa barnrummet. Ni som bara har små barn eller bebisar som ännu inte fäst sig så stort vid sina leksaker, passa på att göra det nu! Själv har jag ju en 5,5-åring att tampas med (och en nästan 1,5-åring som inte bryr sig särskilt mycket).

Efter att ha pratat om det några gånger lyckades jag idag få henne att gå med på att köra alla gosedjur i tvättmaskinen utom fem stycken som vi ska köra imorgon (så att hon har något att leka med idag, hon avgudar alla sina gosedjur). Gosedjur kan innehålla bromerande flamskyddsmedel eller andra gifter och kemikalier. Det är samma som med kläder som ska tvättas innan de används.

Är lite nervös, för jag har ingen aning om hur tvättmaskinen och gosedjuren reagerar på tvätten. Men jag körde på handtvätt/ylleprogrammet, 30 grader och bara 400 varv så förhoppningsvis blir det en skonsam tvätt som ändå tar bort det värsta.

Det bästa är ju så klart att köpa ekologiska giftfria gosedjur, men nu har jag inte det valet att slänga alla 100 gosedjur eller vad det nu kan vara (inkl de i källaren) och köpa nytt. Och det pga Molly. Men att åtminstone köra dem några varv i tvättmaskinen rekommenderas i böckerna, så vi kör på det.

Sedan är det all plast då. Jag har redan lagt undan alla badleksaker som är i PVC och innehåller ftalater (hormonstörande ämne). Alla mjuka plastleksaker som är tillverkade innan 2007 bör en också hiva, men jag vill nog ändå inte slänga mina My Little Pony från 80-90-talet. 😦 Molly leker med dem jättemycket så antingen lägger jag dem i min minneslåda i källaren eller så får de vara undantaget, jag vet inte. Hon har ju iaf några nya hästar tillverkade efter 2007, så de ska ju vara ok.

Sedan är det ju jättesvårt att veta vilken plast som är farlig. Rent generellt gäller att mjuk plast och plast som luktar starkt ligger i riskzonen. Det bästa är att aldrig köpa leksaker som luktar för vare sig kemikalier eller parfym är bra för barn, så det är bara att välja bort.

Leksaker tillverkade inom EU som har CE-märkning och är tillverkade efter 2007 ska vara ftalatfria.

Lego och duplo är ok och Littlest Pet Shop och liknande ska vara medium. Här kan du söka på leksaker m.m. Dockor innehåller ofta en massa dåliga grejer och även Barbies så jag är glad att Molly inte leker med sånt. Har inte hittat några siffror på Sylvanian families.

Jag har inte börjat rota i småprylslådorna än, men kan tänka mig att det finns mycket onödiga plastgrejer där som vi helt enkelt kan hiva.

Tycker för övrigt att barnen har alldeles för mycket leksaker och särskilt gosedjur. Försöker få släkten att ge dem upplevelser istället och bara några enstaka finare leksaker till jul och födelsedagar, men det är inte helt lätt. Får försöka få dem att hänga med på ekologiska giftfria grejen, men jag gissar att de bara tycker att jag är jobbig och överbeskyddande.

Jaja, jag får väl ge dem några artiklar om att sådana ämnen bidrar till saker som fetma, diabetes, cancer, hormonstörningar och reproduktionsproblem. Vill de ha barnbarnsbarn/små släktingar eller inte? :-/

IMG_7304

Tidigare delar:
Plastresnining i köket
Några steg för en giftfriare vardag

PS. Gosedjuren klarade sig. Och Molly bad mig faktiskt stoppa in de sista gossarna i nästa tvättmaskin som vi körde, så nu är snart alla tvättade. Ja, bland de som finns här uppe då… Får väl köra obligatorisk tvätt på alla som kommer hit från källaren också då. Suck.

PS2. Hoppas på en gift- och kemikaliefri värld framöver. Svårt jag vet, men det börjar ju komma upp allt mer på agendan, så jag hoppas att politikerna tar fler beslut om det snart och att det ska bli lättare att hitta giftfria alternativ som inte kostar fem gånger mer och bara hittas i specialshoppar på nätet.

PS3. Upptäckte igår att plastförpackningen till gräddfilen var av typ 6, PS och det är en av de tre plastsorterna som är direkt farliga och ska undvikas (3, 6 och vissa nr 7). Usch då. Nu måste jag försöka hitta förpackningsalternativ till gräddfil, cream fraishe och liknande. Men det måste väl finnas i tetrapak också? Det är samma med såna barnyoghurtar, Risifrutti osv som vi dock inte äter.