Stella ”uppträder” på förskolan

Igår var det gårdsfest på föräldrakooperativa förskolan. Stella skulle vara med och sjunga med de andra barnen. Hand i hand gick de och ställde upp sig på gräsmattan inför föräldrarna, och jo men visst, Stella fick inget bryt utan stod kvar i säkert en hel minut (till skillnad från senaste luciafirandet).

IMG_1383c

Stella står kvar.

IMG_1384

Sedan vände hon sig om och fick syn på en hund. Hon ropade och pekade och visade några av de andra barnen.

hh

När hon tröttnat på det så satte hon sig ner bredvid E och så gav de gräs till varandra. En bra sak att göra när en uppträder.

IMG_1389

När sjungandet var över var det dags för presentutdelning till de barn som skulle börja skolan. Stella blev väldigt sugen när hon fick se att det vankades paket, så hon följde efter pedagogen runt och sträckte fram sin lilla hand, redo för en liten present.

IMG_1391

IMG_1392

Synd bara att du har tre år kvar på förskolan Stellis! (pratade med pedagogen efteråt och hon tyckte att det var en lite småjobbig situation där hon hoppades att Stella inte skulle bli ledsen).

IMG_1393

Som tur var bröt hon inte ihop utan efter en stund var samlingen över och hon fick syn på mig och Molly (och Fredrik som kom för sent pga kundmöte).

Sedan ägnade hon resten av tiden åt att käka t ex vindruvor indränkta i ketchup samt ett korvbröd, cykla runt som en tok på en traktor, spilla ut såppubblor på sig själv samt jaga efter Molly som lekte med As storasyster (vi bytte nummer med dem eftersom A ska sluta nu. Känner mamman lite. Molly kan verkligen göra sig kompisar överallt. Värsta sociala geniet!)

Köra traktor kan vara lite frustrerande… (Och Stella har aldrig långt till sina känslor).

IMG_1395

Tungan rätt i mun.

IMG_1396

Cykel är också ganska klurigt (kolla in den ansträngda minen). (Och självklart kan även killar ha rosa glittrig klänning*.)

IMG_1404

Trevlig gårdsfest!

PS. Fick träffa flera av de nya familjerna som börjar i höst. Kul!

* = Många pratar om 3-5-årsåldern som en prinsessålder, men är det inte så att de flesta barn frossar i rosa, glitter och glamour i den åldern? Jag hoppas att alla killar, så väl som tjejer, ska få leva ut sina diamantglittriga trollstavsfantasier i den åldern.

Herregud, jag ska sprinkla konfetti över Stella nu när hon börjat intressera sig för klänningar. Med Molly var jag mer tveksam, men nu har jag ändrat mig. Vi ska ju inte nedvärdera prinsessorna. Mollys prinsessor var dessutom aldrig några viljelösa våp, de hade svärd och räddade prinsar och stred mot drakar (tack Per Gustavsson för dina prinsessböcker!). Jag vet många 3-åriga pojkar som älskar Hello Kitty, klänningar osv. Jag önskar att alla barn som vill ska få leva ut denna ”period” oavsett kön. Själv älskade jag prinsessor och ädelstenar m.m. när jag var i den åldern. Jag ritade långa rader av prinsessor med härliga klänningar.

Kommentarer inaktiverade.

