Det bästa med robotar och mech warriors

Nu blir det ultranördigt. Idag tänkte jag ge mig på att berätta om varför robotar, mech warriors och transporters/gångare är så himla häftigt.

Eller ja, det kanske kan bli lite svårt att beskriva. En fascination kommer ju inifrån på något vis. Jag blir som en 3-åring kring byggarbetsplatser (iofs tycker jag fortfarande att byggarbetsplatser och stora maskiner är häftigt), en 4-åring kring dinosaurier eller en fotbollsälskare på VM när det kommer till robotar och dylikt.

Närbesläktade saker som cyborgs, som är varelser med både biologiska och robotkroppsdelar är ju också supertuffa. Och jag gillar robotar inom alla klasser, allt från maskinrobotar i fabriker till självständigt tänkande robotar inom science fictionkulturen.

Gångare, mech warriors etc. är ju egentligen bara en förlängning av människan eller den art som styr dem. Så egentligen är det ju en slags fordon. Men eftersom de rör sig annorlunda än fordon och har robotutseende så räknar jag in dem bland robotar.

Min fascination för gångare startade när jag såg Star Wars del 5 (Rymdimperiet slår tillbaka) när jag var i 12-årsåldern. Där har vi ju den här episka scenen med AT-AT walkers:

Backgrounds-star-wars-wallpapers-hd-star-wars-wallpaper-06

AT-ATar är och förblir min favorit inom ämnet. Jag har dem som skrivbordsbakgrund, musmatta och figurspelspjäs i bokhyllan. AT-STn som är den tvåbenade varianten gillar jag också. Den har jag i lego.

lego at-st

Andra favoriter:

General Griveous
Onding från Star Wars som sitt utseende till trots inte är en robot utan en cyborg eftersom han har ett biologiskt hjärta (som Obi Wan Kenobi skjuter sönder i en tårdrypande scen i Star Wars episod III. ”NOOOO! Why did you do it!!!”) (Ok, jaja, okej då…)) samt hjärna, ögon m.m. Armarna kan delas i två så att han får fyra armar och därmed kan slåss med fyra ljussablar samtidigt. (Har en på ca 15 cm i hyllan).

Grievous_CN

 

Och här har vi honom i full action i ovanstående scen.

Droideka
Trade Federationrobot från Star Wars. Tickar när den går och skjuter dubbla ljusstrålar från båda ”händerna”: zoom zoom zoom zoom. Rullar ihop sig och far fram som ett hjul. När den reser sig kan den bilda ett kraftfält runt sig som sköld. Har en i plast på cirka 10 cm i hyllan.

Droideka-SWE

Transformers

Enorma utomjordiska robotar med fiender i samma stuk. De i spelfilmerna kan fälla ihop sig till fullt fungerande fordon av olika slag (inte lika coolt dock). Filmernas kvalitet varierar, men för mig är de ändå värda att se pga alla coola robotscener. (Finns även som leksaker, serier, tecknade filmer osv. Det började någon gång på 80-talet, men utöver en gammal kompis imponerande samling leksaker så har jag bara sett biofilmerna från 2007, 2009 och 2011 (del 4 återstår att se)). Har inga leksaker än.

transformers

Mech warriors i Pacific Rim

Filmen var väl sådär, men mech warriorsen var så häftiga! De är större än någon annan variant jag sett (runt 800 meter höga). De skapades för att kunna försvara världen mot ett gäng illvilliga enorma utomjordiska bestar som kommer via en portal på havets botten. Så det blir mycket fight. Styrs av två människor som är kopplade neurologiskt till ”kroppen” och som finns uppe vid ”ögonskölden”.

pacificrim

 Warhammer 40k figurspel

Dessa bilder har ni väl sett några gånger vid detta laget, men mech warriors måste inte vara stora* för att vara coola. Inom figurspelet Warhammer 40k finns ett antal coola mech warriors och robotar. Denna Tau Riptide håller jag på att bygga ihop just nu och nedanstående mech warrior till Space marines hoppas jag också få ställa på min hylla inom en snar framtid.

XV104_Riptide_Battlesuit_1 ven-dread

 

* = Okej, de är ju fortfarande stora i jämförelse med de mindre figurspelspjäserna, men de är ändå relativt små i centimeter räknat. Men så detaljerade!

Sedan finns det många andra coola robotar, särskilt i Star Wars. Fascineras som sagt även av industrirobotar (det var coolt att åka Blå Tåget på Volvo Cars och se alla robotar som monterar bilar!), de projekt med ”mänskliga” robotar som byggs osv. Filmen Avatars mech warriors är också väldigt fräcka.

Det är väl något med all plåt, mekanik, storleken, ihopfällbarheten, hårdheten (med mjukheten inuti om det är en mech warrior) osv. som är tufft. Robotar kan göra saker som mänskliga kroppar inte kan. Jag dras ju inte alls till krig, soldater, pansarvagnar och sånt, så det måste finnas någon slags framtids- eller overklighetsdimension kring det. Science fiction – det är grejer det!

Jag och min ”lilla” älskling som jag köpte på Science fictionmässan för 6 år sedan.

Kommentarer inaktiverade.

